Söndagen den 25 augusti ångar Riddarholmen av kulturhistoria och folkfest när Stockholms världsunika ångbåtsflotta gästar. Här finns något för hela familjen. Guidade visningar, musikunderhållning, barnaktiviteter och – inte minst – chansen att kliva ombord på alla fartyg, som Ejdern från 1880 och Sprängaren från 1918. Det kommer även finnas mat och dryck till försäljning ombord.

Ångbåtarna som deltar tillhör olika föreningar, stiftelser och rederier. De har bevarats tack vare den ideella ångbåtsrörelsen. Dessa drygt hundraåriga fartyg går fortfarande i trafik och samlas under Stockholm Steam på Riddarholmen - där första ångbåtsturen utgick en gång i tiden.

Fartygen ligger stilla under festivalen och erbjuder fika, mat och dryck ombord. Ångfärjan Djurgården 3 kör matartrafik till Riddarholmen under dagen. Sjöhistoriska arrangerar barnaktiviteter, Spårvägsmuseet finns på plats, Stadsmuseet håller guidade visningar.

Stockholm Steam 2024 invigs kl. 11.00 på Riddarholmen. Fartygen håller sedan öppet till kl. 16.00.

Det här händer under dagen

Nedan hittar du information om vad som händer under Stockholm Steam. Programmet uppdateras löpande.

Barnaktiviteter

Under dagen bjuder Sjöhistoriska in till flera aktiviteter för barn i alla åldrar.

Lär dig mer om ångepoken

Hela dagen

Följ med på en spännande tidsresa till sekelskiftet 1900 och lär dig mer om livet ombord på de gamla ångfartygen!

Vid vårt stånd på kajen berättar vi om hur det var att jobba ombord och om hur ångmaskiner fungerar. Du får även tillfälle att titta närmare på en portabel ångmaskin på land.

Besättningen på de gamla ångfartygen hade ofta tunga och slitsamma arbeten. Eldarna som jobbade i pannrummet behövde ibland skyffla ett ton kol i timmen! Den som vågar får testa på hur tungt eldarens arbete var.

Upptäcktsfärd runt Riddarholmen

Hela dagen

Var med på vår upptäcktsfärd runt Riddarholmen och utforska Stockholms historiska centrum samtidigt som ni får vara med och tävla om fina priser!

Riddarholmen är en alldeles speciell ö. Det var här de gamla riddarna, eller adeln, uppförde sina palats. Här finns många spännande saker att upptäcka - allt från stora statyer till små figurer på fasader, pampiga hus med tinnar och torn, ett gammalt kloster från 1200-talet, och mycket mer.

Vi har gjort i ordning en upptäcktskarta åt er. Kartan tar er med på en upptäcktsfärd på ön, och vid varje etapp får ni svara på kluriga frågor om det ni stöter på. Roligt för hela familjen!

Passar äventyrare i alla åldrar, stora som små.

Tipspromenad om ångbåtar

Hela dagen

Om en upptäcksfärd runt Riddarholmens trånga gränder, snirkliga trappor och kullersten känns lite väl äventyrligt kan du i stället gå på tipspromenad runt hamnen.

Under tipspromenaden får du sätta dina nyförvärvade ångbåtskunskaper på prov. Utrusta dig med penna och hjärnkontor så kör vi!

Passar barn från 5 år.

Riddarholmen,_1870.jpg

Riddarholmen 1870, Färglitografi av Otto August Mankell.

Guidad tur – Riddarholmen runt med Stadsmuseet i Stockholm

Kl. 11:30, 13:00, 14:30, 16:00

Vi vandrar runt Stockholms minsta stadsdel där ingen längre bor.

Riddarholmen är ett statligt byggnadsminne sedan 1935 och präglas starkt av stormaktstidens pampiga adelspalats. Men historien är längre än så. Följ med på en resa från bergig ö för getter och munkar via stormaktstiden till dagens domstolar. Ta en närmare titt på Birger Jarls torn och gissa hur man kom fram till att den inte alls är Stockholms äldsta byggnad!

Skådespelaren Lena Lövdahl från Stadsmuseet i Stockholm leder vandringen. Hämta gratis biljett i Stadsmuseets biljettstånd på kajen från 11.00. Du kan inte förboka plats.

Vandringen är cirka 1 kilometer. Tillgängligheten är begränsad då det förekommer backar, trappor och/eller kullerstensgator.

Träffa Spårvägsmuseet

Hela dagen

Ångan har haft en betydande roll i Stockholms kollektivtrafiks historia. Innan broarna började byggdes tog Stochholmarna ångslupar genom staden. Behövde man ta sig över de branta backarna på Södermalm stod  ångspårvagnen redo.

Kunnig personal från Spårvägsmuseet finnas på plats för att berätta om den ångande kollektivtrafiken i Stockholm, och om Stockholms kollektivstrafiks historia i stort.

spårvägsmuseet.jpg

okänd fotograf, Spårvägsmuseet.

Hur funkar en ångmaskin?

Hela dagen

På kajen finns en pedagogisk ångmaskin i funktion som visar hur ångtekniken fungerar. Utan denna tekniska uppfinning – ingen industriell revolution.

Musikunderhållning

Nacka Big Band

Kl. 11:30, 13:00, 14:00

Stockholm Steam bjuder inte bara på ångande båtar utan även ångande storbandsmusik! Orkestern Nacka Big Band gästar oss och förgyller dagen med svängiga toner.

Nacka Big Band är sedan länge en aktiv del av Stockholms storbandsscen. Den nuvarande uppställningen har spelat ihop sedan 2015. Sättningen är av sedvanlig modell med fulla sax-, trumpet- och trombonsektioner plus ett gediget komp. Dessutom har orkestern två duktig sångere i Anki Modin-Strömgren och Leif Olsen. Repertoaren är av klassiskt, lättlyssnat storbandssnitt med inslag av storheter som Glenn Miller, Count Basie, Ella Fitzgerald och inte minst Frank Sinatra. Artister som Michael Bublé och Tom Jones har bidragit till den lite modernare delen av repertoaren. 

Nacka Bid Band uppträder på scenen vid kajen.

Nacka Big Band Sthlm Steam.PNG

Accordion Club

Hela dagen

Accordion Club underhåller ombord på s/s Mariefred med välkända låtar i nya arrangemang. Svängig musik från alla Genrer. Det blir pop och jazz och folkmusik med mera i en lättlyssnad blandning. Accordion Club är en av Sveriges mest välkända orkestrar med dragspel som huvudinstrument.

Accordion club.jpg

INSTÄLLT: Chorus Virorum

Kl. 13:30 och 15:00

Chorus Virorum är Norrlands nations manskör i Uppsala, ett sällskap förenat av kärleken till manskörstraditionen. Kören bär på ett unikt arv av musik och gemenskap. Med rötter från 1800-talets början är Chorus Virorum den äldsta kvarlevande manskören i Uppsala. 

Chorus Virorums repertoar är stor, med alltifrån Bellman till Povel Ramel. Framför allt kretsar styckena kring allt som hör studentlivet till.

Välkommen ombord

Nedan hittar du fartygen som deltar under årets Stockholm Steam. Ta chansen att kliva ombord!

EJDERN (144 år)

Ejdern byggdes av Göteborgs Mekaniska Werkstad år 1880.

Först trafikerade Ejdern Göteborgs skärgård, sedan östgötska sjön Roxen och slutligen Mariefred och Stockholm. Från 1906 gick Ejdern i fasta turer bland annat mellan Södertälje och Mörkö.

I slutet av 50-talet såldes Ejdern till Södertälje stad och något år senare kunde man dricka kaffe ombord. Fem år senare ville staden bli av med fartyget.

Fartygets återfödsel sker från 1964. Entusiasterna Gert Ekström och Lars Lindh med flera gjorde det möjligt.

Ejderns ångmaskin har både lämnat fartyget – då staden ville sänka fartyget – men har sedan återfått originalmaskinen i mitten av 1970-talet.  Den koleldade pannan är från 1940-talet.

Ejdern ägs och drivs av Museiföreningen Ångfartyget Ejdern och har hemmahamn i Södertälje.

MOTALA EXPRESS (129 år)

Motala Express byggdes 1895 på Jönköpings Mekaniska Werkstad. Ångmaskinen som fortfarande används byggdes också där.

Syftet var gods- och passagertrafik mellan i Motala och Jönköping.

Fartyget byggdes drygt 35 meter långt, vilket innebar att hon var 4 meter för lång för slussarna i Göta kanal. Därför kallades Motala Express för "Vätterns fånge".

Skrotning var på förslag men 1962 köptes fartyget av Rederi AB Kind i Motala som vill bevara fartyget.

Hösten 2010 beslutades dock för flytt från Vättern. Förskeppet kapades vid ett vattentätt skott och Motala Express kunde gå från Motala till Stockholm i kanalen.  

Idag ägs Motala Express av Ångfartyg Stockholms Omgifningar AB, men en vänförening finns med ursprung vid Vätterns stränder.

DJURGÅRDEN 3 (127 år)

Ångfärjan Djurgården 3 byggdes vid Brodins varv i Gävle 1897. Ångmaskinen är den ursprungliga från när fartyget byggdes 1897 tillverkad vid Gefle Werkstäder.

Fartyget beställdes till Stockholmsutställningen 1897 och användes till slutet av 1960-talet.

Den ideella föreningen Stiftelsen Skärgårdsbåten övertog henne 1973 och rustade upp henne.

Djurgården 3 kan idag ta 199 passagerare.

 

MARIEFRED (121 år)

Mariefred byggdes 1903 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB i Stockholm. Ångmaskinen är fortfarande den ursprungliga – även om en ny panna sattes in i början av 1980-talet.

Fartyget byggs för trafiken Stockholm – Enhörna – Mariefred.

Det unika med Mariefred är att hon fortfarande går i samma trad med samma koleldade ångmaskin sedan 1903.

Sedan 1965 övertog föreningen Stiftelsen Skärgårdsbåten aktiemajoriteten i rederiet.  

Föreningens syfte var att bevara fartyget och fortsätta driva dess kontinuerliga trafik.

Mariefred har sin ordinarie kajplats vid Klara Mälarstrand invid Stadshuset här intill.

STORSKÄR (116 år)

Storskär byggdes 1908 på Lindholmens Mekaniska Verkstad i Göteborg. Här finns den ursprungliga trippel-ångmaskinen kvar i bruk idag.

Med namnet Strängnäs Express och fartyget traden Stockholm - Strängnäs.

I slutet av 1930-talet köptes fartyget till Waxholm Ångfartygs AB som döpte om henne till Storskär.

Tack vare ångentusiaster övertogs Storskär 1964 av det nya landstingsägda Waxholmsbolaget som fortfarande äger henne.

Storskär går i reguljär trafik i Stockholms skärgård mellan maj och september.

DROTTNINGHOLM (115 år)

Drottningholm byggdes 1909 vid Motala Verkstad. Ångmaskinen är den ursprungliga sedan dess – men en ny panna sattes in på 1940-talet. 

Från slutet av 1910-talet till mitten av 1960-talet gick fartyget i trafik för Waxholmsbolaget.

1968 tog Strömma Kanalbolaget över driften och året efter startades trafiken till Drottningholm, då fartyget bytte till sitt nuvarande namn.  

Kontinuerliga förändringar av Drottningholm har skett sedan 1911 bland annat har styrhytten flyttats och överbyggnader har tillkommit.

NORRSKÄR (114 år)

Passagerarfartyget Norrskär byggdes 1910 på Eriksbergs varv, Göteborg. Ångmaskinen ombord är fortfarande densamma som då, ångpannan förnyades år 2000.

Vid leveransen hade fartyget namnet Sandhamns Express.

I slutet av 1940-talet blev hon Waxholmsbåt och fick namnet Norrskär och trafikerade bl.a. Husarö både sommar och vinter under många år. 

Fartyget ingår fortfarande i det regionala Waxholmsbolagets flotta och går fortfarande till Sandhamn på helgerna sommartid.

BLIDÖSUND (113 år)

Blidösund byggdes 1911 på Eriksbergs varv i Göteborg. Hon beställdes av skärgårdsborna på Blidö och Yxlan som ett uppror mot Waxholms Nya Ångfartygs AB:s monopolställning.

Fartyget drivs fortfarande med original ångmaskinen från 1911, en tvåcylindrig kompoundmaskin. Blidösund är en av få kvarvarande koleldade ångbåtar.

Tanken är att Blidösund ska vara ett levande museum där arbetet bedrivs på samma sätt som förr och där passagerarna kan besöka fartygets olika delar. Under vintern går man med julbordskryssningar, sommarhalvåret ägnas åt musikkryssningar och utflyktsturer. På sommaren går Blidösund i linjetrafik i klassiska vatten i Stockholms skärgård.

VEDETTBÅTEN SPRÄNGAREN (106 år)

Sprängaren byggdes 1918 på Motala Verkstad samtidigt med sina systerfartyg Sveparen och Sökaren. Fartygen byggdes med pengar från den så kallade Pansarbåtsinsamlingen 1912. Då fungerade Sprängaren som minsvepare. Fartyget nyttjades även för patrullering och kom därför att kallas vedettbåt. När Sprängaren lämnade flottan 1962 blev det isbrytning och bogsering i med namnet Klåback i Varbergs hamn.

Sedan 2007 ägs fartyget av Föreningen Vedettbåten Sprängaren och sedan dess har en renovering pågått. I september 2022 kunde Sprängaren åter gå till sjöss för egen ångmaskin efter nästan 50 års stillaliggande.

Fartyget är knappt 28 meter långt och 6,82 meter brett. Djupgåendet är 3 meter. Hemmahamnen är dels Sjöhistoriskas fartygspir vid Galärvarvet i centrala Stockholm, dels Gålö i Stockholms skärgård.

BJÖRKFJÄRDEN (99 år)

Björkfjärden byggdes som Saltsjön 1925 av Eriksbergs Mek. Verkstad i Göteborg. Beställare var Waxholms Nya Ångfartygs AB som satte fartyg i trafik på rutten Stockholm - Dalarö - Ornö - Utö samt Stockholm - Öregrund. Då fartyget var isbrytande så trafikerades sträckan Stockholm– Vaxholm under vintern.

År 1970 köptes Saltsjön på exekutiv auktion av Strömma Kanalbolaget i konkurrens med en skrothandlare. Fartyget genomgick en omfattande renovering och gavs namnet Björkfjärden. År 1974 satte en pannskada stopp för fortsatt drift, men efter tre år vid kaj övertogs ägandet av nybildade Ångfartygs AB Saltsjön - Mälaren. De genomförde 1977-78 en omfattande reparation av ångpannan samt fortsatte restaureringsarbetet ombord. Mellan åren 1984-1993 trafikerades Stockholm – Vaxholm och 1994 fick fartyget tillbaka namnet Saltsjön. Samtidigt återupptogs trafiken på hennes gamla rutt Stockholm-Dalarö-Utö.

Sedan 2020 är fartyget privatägt och heter nu igen Björkfjärden. Senaste åren har en omfattande renovering genomförts, bland annat har stora delar av taket bytts ut.

 

Storskär.jpg

Fotograf: Leif Rasmusson/Sjöhistoriska museet