När ska Sverige börja nyttja pråmtrafiken?
2022-05-31
Inom EU är pråmfartyg på inrikes vattenvägar en självklarhet, med minskad klimat- och miljöpåverkan och ökad transporteffektivitet som följd. Fartygen är tekniskt och manövermässigt anpassade för stadsmiljö, de behöver en kaj – men är inte beroende av den etablerade hamnen. Sverige har redan idag inrikes vattenvägar redo att användas för pråmtrafik. I många fall går de parallellt med väg- och järnvägsnätet. Förutsättningarna finns, så vad fattas för att Sverige ska införa detta femte trafikslag?
Den 14 juni arrangeras Studio Sjöhistoriska – Maritimt valforum: Hur vill partierna prioritera och utveckla vattenvägen? Trafikutskottets ledamöter Teres Lindberg (S), Maria Stockhaus (M), Jimmy Ståhl (SD) och Jessica Thunander (V) deltar i samtalet. Moderator är Mats Djurberg, chef Sjöhistoriska museet. Anna Risfelt Hammargren, maritim konsult och ledamot av vänföreningens styrelse, berättar mer om EU:s femte trafikslag, pråmtrafiken (inland waterway transport).
Tid och plats: Tisdagen den 14 juni, kl. 15.00-16.30, Hörsalen, Sjöhistoriska museet
Anmälan: Evenemang.sm@smtm.se, skriv Maritimt valforum i ämnesraden
Varmt välkommen!
Arrangemanget spelas in och kommer att sändas i efterhand.