Ekonomiskt stöd från Sjöhistoriska håller historiska fartyg flytande
2022-03-29
I Sverige finns ännu ett hundratal fartyg som under 1900-talet fraktade gods och människor längs den svenska kusten, i de större sjöarna och älvarna. De här fartygen är en del av Sveriges sjöfartshistoria och kulturarv. Att bevara, använda och utveckla verksamheten kring dessa fartyg engagerar tusentals eldsjälar runt om i landet. För att stödja deras verksamhet fördelar Sjöhistoriska museet årligen ett ekonomiskt stöd. I år fördelas totalt 800 000 kr på elva fartyg med tio olika hemmahamnar.
– I år fick vi över 30 ansökningar. Det är fler än på länge och glädjande nog från några fartyg som vi inte varit i kontakt med på ett tag. Kanske vittnar det om att verksamheterna nu återupptagits på allvar efter ett par år på sparlåga under pandemin. Det känns gott att engagemanget och viljan att hålla igång det flytande kulturarvet finns kvar, säger Karolina Matts, intendent på Sjöhistoriska museet.
Fartygen är en förutsättning för att en levande sjöfartshistoria kan upplevas av många. Samtidigt är kostnaderna för att underhålla äldre fartyg stora. Både kunskap och traditionell teknik behöver värnas för framtiden. Det ekonomiska stödet är angeläget – men det betalar bara en liten del av de verkliga kostnaderna för att bevara och underhålla kulturhistoriskt värdefulla fartyg.
– Vi hoppas att stödet från oss bidrar till att hålla landets historiska flotta flytande och levande. Vi lägger särskild vikt vid om ett fartygs verksamhet är eller planeras bli tillgänglig för allmänheten. Syftet är att fartygens historia ska kunna upplevas av så många människor som möjligt. Därför är det extra roligt att vi i år har haft möjlighet till en stor geografisk spridning, säger Mats Djurberg, museichef på Sjöhistoriska museet.
Fartygsstödet har delats ut av Sjöhistoriska museet sedan 1991 och kan sökas av ägare till kulturhistoriskt värdefulla fartyg. Läs mer om Sjöhistoriska museets arbete med det flytande kulturarvet på www.sjohistoriska.se. Här finns också listan över samtliga k-märkta fartyg.
Kontakt
Karolina Matts, intendent, Sjöhistoriska museet
E-post: karolina.matts@smtm.se
Telefon: 08-519 549 58
Även för kontaktuppgifter till respektive fartygsägare.
Kort fartygsfakta och fördelat stöd 2022:
Ångfartyget Mariefred i Stockholm kör passagerartrafik på Mälaren med sin ursprungliga trad Stockholm-Enhörna-Mariefred sedan 1903. Har fått fartygsstöd för att renovera en del av ångmaskinen.
Ångslupen Gerda i Eskilstuna kör turtrafik i Eskilstuna med omnejd. Har fått fartygsstöd för arbetet med tätning av ångmaskinen.
Ångfartyget Freja af Fryken, Kil, får bidrag för relingsnät och inköp av delar till ångpannan.
Ångfartyget Polstjärnan av Karlstad, anordnar turen för allmänheten och charterturer, fartyget visas i samband med olika sommaraktiveter samt vid kaj. Får bidrag för skrovarbeten(metall) och kontroll av tankar.
Segelfartyget Amber i Stockholm är under en omfattande renovering och får bidrag för arbeten med träskrovet.
Fiskefartyget Asta af Smögen, föreningen visar fartyget i samband med kulturaktiviteter i Lysekil och Smögen. Får bidrag till arbeten medfribord, däck och träskrov.
Segelfartyget Ingo, i Göteborg används som skolfartyg för ungdomar, man medlemsseglingar med en mer spridd åldersgrupp förekommer också. Utöver det ordnar man ”Öppet skepp” ombord i de hamnar man besöker. Får bidrag för drevning av hela träskrovet.
Segelfartyget Mina i Lidköping är tillgänglig genom visningar och deltar i kulturaktiviteter i Vänern. Får bidrag för en omfattande skrovrenovering med byte av bordläggning och översyn av spant.
Bogserbåten Nalle i Oskarshamn visas vid kaj i anslutning till Båt-och maskinmuseet. Turkörningar med allmänhet förekommer. Får bidrag för att byta ut bryggdäck.
Gustaf Wasa, Leksand kör turisttrafik med turlista och chartertrafik i sjön Siljan. Får bidrag för byte av fördäck.
Domnarfvet, Borlänge Det vedeldade ångfartyget är ett av Sveriges äldsta fartyg i passagerartrafik och kör på sjön Runn i Dalarna. Får bidrag för arbeten med ångpannan.