När ska Sverige börja nyttja pråmtrafiken?

Pråmfartyg, Rotterdam
Johan Lantz, Avatar Logistics AB

2022-05-31

Det krävs 100 lastbilar för att frakta lika mycket gods som ett enda pråmfartyg. Men trots att Sverige redan har vattenvägar lämpade för inrikes sjötransport står de idag outnyttjade. Sjöhistoriska museet, med stöd av vänföreningen Sjöhistoriskas vänner, arrangerar en maritim valdebatt där klimateffektivare transporter står i fokus. Deltar gör trafikutskottets ledamöter Teres Lindberg (S), Maria Stockhaus (M), Jimmy Ståhl (SD) och Jessica Thunander (V).

Inom EU är pråmfartyg på inrikes vattenvägar en självklarhet, med minskad klimat- och miljöpåverkan och ökad transporteffektivitet som följd. Fartygen är tekniskt och manövermässigt anpassade för stadsmiljö, de behöver en kaj – men är inte beroende av den etablerade hamnen. Sverige har redan idag inrikes vattenvägar redo att användas för pråmtrafik. I många fall går de parallellt med väg- och järnvägsnätet.  Förutsättningarna finns, så vad fattas för att Sverige ska införa detta femte trafikslag?

Den 14 juni arrangeras Studio Sjöhistoriska – Maritimt valforum: Hur vill partierna prioritera och utveckla vattenvägen? Trafikutskottets ledamöter Teres Lindberg (S), Maria Stockhaus (M), Jimmy Ståhl (SD) och Jessica Thunander (V) deltar i samtalet. Moderator är Mats Djurberg, chef Sjöhistoriska museet. Anna Risfelt Hammargren, maritim konsult och ledamot av vänföreningens styrelse, berättar mer om EU:s femte trafikslag, pråmtrafiken (inland waterway transport).

Tid och plats: Tisdagen den 14 juni, kl. 15.00-16.30, Hörsalen, Sjöhistoriska museet
Anmälan: Evenemang.sm@smtm.se, skriv Maritimt valforum i ämnesraden

Varmt välkommen!

Arrangemanget spelas in och kommer att sändas i efterhand.