Hur kan vi hitta på havet? Där finns inga skyltar som kan visa vägen! Eller finns det? Hur gjorde sjöfarare tidigare? Tillsammans med eleverna undersöker vi och analyserar äldre kartor och navigationsinstrument. Vi diskuterar och reflekterar över hur det kan gått till då vi människor började kartlägga världen.
Tid: ca: 120 min. (ink rast). Det ingår muntlig framställning och grupparbeten.
Till detta program arbetar vi med geografi, fysik och teknik.
Kunskapsmål i Geografi:
”Eleven använder geografins metoder och verktyg för att utifrån geografiska frågor beskriva och förklara förhållanden på olika platser och i olika regioner.
Kunskapsmål i Fysik:
”Eleven beskriver enkla fysikaliska fenomen i naturen och samhället samt värderar resultaten och beskriver på ett enkelt sätt undersökningarna.
Kunskapsmål i Teknik:
”Eleven ger exempel på tekniska lösningar och beskriver deras för- och nackdelar, ”…” samt hur de har förändrats över tid.
LGR22 centralt innehåll geografi:
Geografins metoder och verktyg
Beskrivningar och enkla analyser av platser och regioner med hjälp av kartor och andra geografiska källor, metoder, verktyg och begrepp.
LGR22 centralt innehåll fysik:
Systematiska undersökningar och granskning av information
Observationer och experiment med analoga verktyg.
- Några upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen
LGR22 centralt innehåll teknik:
Teknik, människa, samhälle och miljö
Några tekniska system och hur de påverkar människa och miljö. Hur systemen har förändrats över tid och några orsaker till detta.