Bogserbåten Björnen har ett kraftigt skrov, överbyggnad samt en uppskjutande styrhytt föröver. En mycket stor, svart skorsten sticker upp midskepps. Hennes skrov är svart, överbyggnaden målad i blekgult och längs med styrbordssidan syns bildäck som fendrar.

SGHD
Byggd: Kockums, Malmö 1953
Material: Stål
Längd: 27,10
Bredd: 8,14
Djup: 4,40
Brt: 185
Bogserbåt
Hemmahamn: Stockholm

Björnen är byggd av Kockums (nybyggnadsnr 393) för Malmö Bogser AB, sjösatt 15 december 1952 och levererad 28 maj 1953. Fartyget byggdes som isbrytande ångbogserare på beställning av Holmens bruk.

Fartyget blev hemmahörande i Hallstavik och där tjänstgjorde Björnen åren 1953-1979. Därefter togs fartyget ur yrkesmässig trafik. Björnen är sannolikt en av de sista ångbåtarna som byggdes i Sverige. Utrustad med en trippelångmaskin på 950 IHK tillverkad 1941 av Charles D. Holmes & Co Ltd, Hull. (Den kom troligen från en haverist eller ett skrotat fartyg). Björnen såldes 1964 till Holmens bruk i Hallstavik som behöll henne till 1979 då hon blev fritidsfartyg. Ångmaskinen lyftes ut 1984 och finns nu på Rubens maskinmuseum i Götene. Björnen framdrivs idag av en 6-cylindrig Caterpillar 343D dieselmotor.

Foto: Ankara (Own work) [CC-BY-SA-3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons