S/S Engelbrekt byggdes på Motala Verkstads filial Lindholmens Varv i Göteborg 1866 på uppdrag av Mora Ångbåts AB. Fartyget levererades i delar och slutmonterades i Mora. Hon fick namnet Mora och sattes i passagerartrafik på Siljan. Redan 1902 byttes maskin, däcket höjdes och hon döptes om till Engelbrekt. Passagerartrafiken pågick fram till och med andra världskriget. 1950 sjönk Engelbrekt under vinteruppläggninen men bärgades och sattes åter i trafik. 1952 lades fartyget upp, man plockade ur maskinen och hon blev en flytande sommarstuga.
1971 köptes Engelbrekt av en entusiast med ambition att restaurera fartyget. Men det dröjde ända till 1990-talet innan detta kunde förverkligas. Möjligheten dök upp när SJ beslöt att stänga en järnvägsbro som kom att hindra större ångbåtar att ta sig nedanför Leksand.
Endast Engelbrekt kunde ta sig under bron. Med stöd från SJ kunde en nystartad vänförening återställa Engelbrekt Premiärturen gick från Mora 1996. I dag drivs S/S Engelbrekt av en kompoundångmaskin på 80 IHK tillverkad 1904 av Sjöströms Mekaniska Verkstad i Gävle.
Den hade tidigare suttit i flottbåten Ore Elf som skrotades 1957. Man bedriver nu en omfattande verksamhet med fartyget som har en aktiv vänförening och en utställningslokal i Leksand.
Foto: Per Johansson on sv.wikipedia (Per Johansson) [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons