Esab IV byggdes vid Elektriska Svetsnings AB:s verkstad vid Marieholm i Göteborg 1920. Hon var det första helsvetsade fartyget som byggdes i Sverige för praktiskt bruk och det andra elektriskt svetsade fartyget i Europa.
Svetsningstekniken vid fartygsbyggande blev en omvälvande förändring – och efter andra världskriget hade den helt slagit ut den tidigare helt dominerande nitningen. Esab IV ansågs häpnadsväckande på sin tid då skrovet saknade nitar och växlar – "botten och sidorna äro släta och glatta". Upphovsmannen till den elektriska svetsningstekniken var ingenjören och uppfinnaren Oscar Kjellberg.
Esab IV byggdes som verkstadsfartyg men också för bogsering. Hon var utrustad med en 42 hkr råoljemotor. Esab IV var 1937–1986 hemmahörande i Malmö som bogserbåt på Kockums Varv. Då byggdes styrhytt och dragkrok monterades. Idag ägs fartyget av ESAB Sverige AB och ingår i samlingarna på Maritiman i Göteborg.