Byggd: 1952 på Lidwall & söner AB i Övermo, Leksand

Material: Plåt

Längd: 6,4 m

Bredd: 2,2 m

Varpbåt/Bogserbåt

Hemmahamn: Leksand

Fabbe sjösattes 1952 hos Lidwall & söner AB i Övermo, Leksand. Alla Lidwalls-båtar är numrerade och det finns också dokumentation i samband med försäljningen av respektive båt. Fabbe är av typ BBV 10 och har tillverkningsnummer 142. Lidwall & Söner levererade denna varpbåt till Fryksdalens Flottningsförening i Torsby 21 februari 1952. Redan då hade båten skvättbord, det vill säga förhöjda fribord. Motorn var en Seffle på 10 hkr.

Med namnet Varpbåt 9 (VB9) gick denna på sjön Rottnen i Sunne kommun. Sex år senare säljs dåvarande VB9 till Sundsviks virkessortering i Sunne och byggs till bogserare med tjänst året runt. Det innebär bland annat att skrovet förstärks för att kunna bryta is och att en hytt med förarplats byggs. Varpspelet ersätts med en bogserstolpe med krok och säfflemotorn ersätts med en Lister diesel. Båten används för att bogsera timmerbuntar och kallas för Lill-Harald. Under en period är den fritidsbåt – men köps 2002 för att användas till sjötimmerhantering vid Rottneros pappersbruk.

Sedan 2016 är dock yrkessjöfarten slut för Lill-Harald. Nuvarande ägaren döper båten till Fabbe och renoverar den till 1966 års utseende som bogserbåt. Ingen plåt är bytt, däremot är det mesta av hyttens plywood ersatt. Industristolen i hytten är densamma, så även bogserstolpe med krok från 1966 samt propellerkorg från 1952.

Fabbe representerar väl de många Lidwallsbåtar som var vanligt förekommande i samband med timmerhantering i svenska sjöar och vattendrag. Ombyggnad och anpassning till bogserbåt är en rimlig förändring och utfördes under båtens yrkesmässiga tid. i samband med att båten fick en lite annan användning. 

Fabbe k-märktes 2023.

Foto: Christer Samuelsson