S/S Polstjärnan beställdes av Vänerns Seglationsstyrelse som tjänstefartyg. Hon byggdes på Lindholmens mekaniska verkstad i Göteborg, sjösattes 1929, bogserades till Motala Verkstad som installerade ångmaskinen och pannan av eget fabrikat.
Det var en ångpanna av typen cylindrisk eldrörspanna, helnitad, med återgående tuber (skotsk) och två stycken eldrör för koleldning samt en 2-cylindrig kompoundmaskin med strålkondensor och Stephenson slidreglering.
Fartyget utnyttjades som tjänstefartyg med ursprunglig panna och maskin fram till 1983 då hon såldes. 1984 övertog nuvarande ägare, Ångbåtssällskapet Polstjärnan, fartyget. Polstjärnan har flera gånger byggts om.1960 förlängdes hon med 3 meter och inredningen har genom åren ändrats och moderniserats.
Ångbåtssällskapet Polstjärnan arbetar nu med att bevara fartyget i skick som tjänstefartyg. Man har bland annat återfört koleldning, installerat den ursprungliga ångdrivna lysmaskinen och renoverat inredningen.
Foto: Gunnel Ilonen/SMM