Primus är byggd vid Södra Varvet (William Lindbergs mekaniska verkstad), Stockholm 1875. Hon byggdes som bogserbåt för Skönviks sågverk i Sundsvall. Primus byggdes i järn med nitat skrov och utan styrhytt.
Ursprungligen var hon utrustad med en 1-cylindrig ångmaskin, fulltrycksmaskin. I dag har Primus har en kompoundmaskin på 60 IHK tillverkad vid Sunds bruk 1902. Den satt tidigare i bogserbåten Nocturnus från Sundsvall.
Fartyget förlängdes 1902 med 3 meter och man installerade en ny ångmaskin av kompound typ på 120 hkr från Härnösands mekaniska verkstad. 1905 byttes pannan och däcket höjdes med en fot och Primus fick ett järndäck. Styrhytten tillkom på 1920-talet och omkring 1930 blev stäven ombyggd till isbrytarstäv.
Fram till 1960 var fartyget verksamt som timmerbogserare i Sundsvall.1962 såldes hon för skrotning men SCA köpte omgående tillbaka fartyget, byggde om det till kättingbåt och motoriserade henne med dieselmaskin.
År1984 övertogs Primus av Medelpads Sjöhistoriska Förening. Från Sundsvalls museum fick man överta en bevarad och renoverad ångmaskin, den sista tillverkad på Sund efter ritning från 1902. 1989 köptes en ångpanna tillverkad 1974 i Sävsjö. 1991 sjösattes Primus och 1993 togs hon på nytt i trafik.
Foto: J Robert Boman, Sjöhistoriska museets fotoarkiv