I slutet av 1960-talet förväntades en kraftig ökning av passagerarantalet i skärgårdstrafiken och nya snabba båtar behövdes. De tre så kallade Vindbåtarna: Sunnan, Östan och Nordan byggdes för att möta tidens krav på komfort.
Sunnan byggdes 1968 som det första av dessa fartyg vid varvet Marimatic, senare omdöpt till Marinteknik, i Östhammar. Skrovet är i helsvetsad aluminium och hon var ett av de sista passagerarfartygen som fick inredning i mahogny. Sunnan levererades 7 augusti 1968 till Waxholms Ångfartygs AB. Hon byggdes om med nya fönster och räcken redan 1969 och förlängdes 1972 med 2,20 m.
1993 köpte nuvarande ägare Motena AB fartyget och döpte henne till Saltarö. Därefter var hon utchartrad till Gripsholms-Mariefred Ångfartygs Ab som ersättningsfartyg för den då brandskadade Mariefred. Sunnan kom1996 till Norrköping och gick i trafik mellan Söderköping och Arkösund. Hon kom tillbaka till Stockholm 1998 och återfick då namnet Sunnan.
Därefter startade ett omfattande renoveringsarbete, skrovet kortades och fartygets återställdes till ursprungligt utförande. Idag går Sunnan i beställningstrafik och är i stort sett i samma utförande som vid leveransen 1968.
Om bildenBilden ovan vann fartygskategorin i 2012 års upplaga av fototävlingen Wiki Loves Monuments. Läs mer om tävlingen på Wikimedias webbsida.
Foto: Jan Edman (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons