Olle Enderleins (segelbåtar har byggts i stora serier. Namn som Monsun, Mistral, Najad, OE 36, HR 38 och Shipman 28 klingar välbekant i mångas öron och alla är framtagna av just Olle Enderlein.
Efter Enderleins död skänkte hans änka Gitt Enderlein hans originalritningar till Sjöhistoriska museet. Hans ritningar är oftast gjorda i blyerts och, som många andra konstruktörer, har han ibland använt originalritningen att fortsätta rita nästa konstruktion på. Det är därför inte alltid helt lätt att avgöra vad som är skisser eller färdigt förslag.
"Olle Enderlein är idag ett begrepp bland initierade, både i Sverige och utomlands. Han blev känd som konstruktören som ritade så vackra båtar." Citatet är hämtat från Ingrid Kaijsers bok "Vackra båtar seglar väl!" som gavs ut av Sjöhistoriska museet i samband med att Enderleins ritningssamling hade skänkts till arkivet.
Enderleins ritningssamling finns tillgänglig med bilder på DigitaltMuseum. Förutom ritningar finns det också foton och information om en seglande båtmodell som Enderlein byggt och som nu finns i museets föremålssamling.
Olle Enderleins liv
Olle växte upp i Norrköping och arbetade en period på Archimedes i Göteborg. 1944 vann han förstapris i Svenska kryssarklubbens konstruktionstävling med sitt förslag Gudingen. Vid 27 års ålder avslutade han sin anställning, flyttade tillbaka till Norrköping och började konstruera båtar på heltid, något som han skulle komma att ägna resten av sitt liv åt.
Han var en ivrig kappseglare och flera av hans båtar ritade han först för sig själv för att kappsegla med och sedan byggdes de i serieproduktion. Havskryssaren Misil blev början på ett långt samarbete med båtbyggaren Harry Hallberg och senare Hallberg-Rassy på Orust. På Hallberg-Rassys varv byggdes många hundra exemplar i HR-serien, HR 41, HR 38, HR 382 och så vidare.
I slutet av 1960-talet samarbetade också med Svenska kryssarklubben i att ta fram en bra långfärdsbåt. Diskussionerna resulterade i OE-båtarna som byggdes i olika varianter under 1970-talet.