Hurtigrutten - tur och retur sedan 1893.

Hurtigrutten har alltid varit lockande att åka. Liksom att nån gång åka hela Göta Kanal eller kliva på en Atlantångare och likt mången utvandrare stäva till Nordamerika på det riktiga sättet. Detta är gamla rutter även om fartygen i vissa fall blivit "modärnare". En gång i tiden var de det snabbaste sättet att färdas. Flyget har tagit över i snabbhet. Men har man tid eller bor på Norges norra kust så är Hurtigrutten oumbärlig för såväl person som post.

Hurtigruttens nya fartyg är bekväma Kryssningsfärjor fast lite mindre än de som trafikerar Sverige - Finland - Estland och betydligt mindre än de JÄTTAR som brukar heta något med Queen, Galaxy eller Oasis i namnet. Men de är anpassade att angöra svårtillgängliga och små orter i de norska fjordarna och däremellan tampas med norra Atlantens Norska Hav och faktiskt Barents Hav.

Jag har arbetat i Sjöhistoriskas bibliotek länge nog för att förstå att det ofta krävs sjöben även på Hurtigrutten om man ska njuta av färden. Besökare i biblioteket har berättat ruskiga historier. Då jag har lite svårt för allt för mycket gungande fartyg så har jag bestämt att jag, trots polcirklar och Nordkap nog alldeles utmärkt kan njuta av Hurtigrutten från läsfåtöljen.

2011 gjorde Norsk TV, NRK, en rolig sändning. Ett TV-team följde MS Nordnorge hela sträckan Bergen - Kirkenes i direktsändning. Fem och ett halvt dygn och beräknat 3,2 miljoner tittare. Vid varje anlöp möttes fartyget av jubel och folkfest. Kan det kallas annat än en succé?

Sammanställt av: Hans Orstadius, biblioteket Sjöhistoriska museet

Om boken:
Hurtigruten minutt for minutt : jubelferden, folkefesten, landskapet.
Pedersen, Bjørn Tore
Oslo : Pax : 2011
ISBN 978-82-530-3475-1

Och även denna bok är fylld av vackra bilder av kust och hav "Schönste reise der Welt" men för den lite mer specialintresserade kalenderbitaren även däcksplaner och fartygsdata.

Die Schiffe der Hurtigruten : vom Postdampfer zum Erlebnisliner.
Schröder, Ralf
Bielefeld Delius Klasing 2011
ISBN 978-3-7688-3323-3