Elegans, lyx, modernitet, djärv design. 1900-talets Oceanstävande passagerarfartyg har haft en snabb och djärv utveckling. En utveckling som fortsätter än idag med allt större fartyg som de Åbobyggda Oasis of the Seas och Allure of the Seas som tar 6000 passagerare och är 360 meter långa, avståndet från köl till skorsten är 94 m!. I jämförelse är de tidigare fartygen smala, smäckra med låg profil.
I boken talas om Parisutställningen 1925 som modernitetens banbrytare. Och visst ser man i boken tydligt hur fartygens inredningar ändras. Från pråliga slottsinspirerade matsalar och tung mörk bibliotek- och röksalongsestetik över mot ljust och luftigt, med glas och svängt stål i öppna rumslösningar. Hela fartygen blir designade i en viss stil ner i minsta detalj. Detta ger en så mycket starkare känsla än vad man kunnat göra på landbacken där det ofta rör sig om enstaka hus. Fartygen blir flytande Utopia. Moderna öar sprungna av framstegsoptimism och ideologier, däribland fascism och kommunism.
Fartyg som upptas som ikoner och stilbildande moderna är: Ile de France, Bremen, Normandie, Nieuw Amsterdam, Kalakala, Stockholm, Robert Ley, United States, Cristoforo Columbo, Andrea Doria, QE2 m.fl.
Denna bok är rikligt och överdådigt illustrerad med fotografier och skisser, många i färg. 240 sidor med 120 illustrationer.
Sammantställt av Hans Orstadius, Sjöhistoriska museets bibliotek.
Om boken: Ship Style - Modernism and Modernity at Sea in the 20th Century av Philip Dawson London, Conway 2010 - ISBN: 9781844861279
By Phillip Dawson and Bruce Peter, 2010.