Man brukar säga att det var campingbåten som satte svensken i sjön. Dess historia börjar redan i slutet av 1930-talet då semesterlagstiftningen ledde till ett nytt, folkligt nöje – campingen, till lands och till sjöss.
Sjöhistoriska museets campingbåt är byggd i Uppsala 1958 för Elektrolux. År 1941 hade Elektrolux köpt upp Archimedes fabrik och startat båttillverkning på flera småvarv. Säljidén var att kunna erbjuda spekulanter en komplett båt med motor till ett överkomligt pris.
Det var den kände konstruktören C G Pettersson som utvecklade de tidigaste campingbåtarna, men under kriget avstannade båtmarknaden för att åter kmma igång då bränslerestriktionerna hävdes 1946.
Förutom Pettersson var det konstruktörer som G Brunius, Lage Eklund och Olle Enderlein som gärna ritade dessa öppna båtar med vindruta, ratt och utombordsmotor. Bänkarna i båten var uppfällbara så att liggplatser kunde ordnas på durken under ett uppfällt kapell, eller "suntält".
Genom serietillverkning kunde priserna hållas nere. Tidigare hade båtköparen alltid beställt sin båt direkt av varvet. AB Gösta Berg etablerade sig 1939 som representant för Penta, som tillverkade egna campingbåtar. Företaget hade i början av 1940-talet i praktiken monopol på försäljning av campingbåtar.