En av våra mest namnkunniga och älskade segelbåtar är Mälar 22:an. Den ritades av Gustaf Estlander 1929 och var tänkt som ett alternativ till de exklusivare skärgårdskryssarna.

Skärgårdskryssarregeln är en konstruktionsregel där varje båt är unik. Mälar 22:orna däremot är entypsbåtar, vilket innebär att alla båtar är byggda efter samma ritning och i princip lika varandra. De ska bland annat ha bordläggning i furu, köl av järn och dukklätt däck. 22 står för storleken på storseglet och kryssfocken som tillsammans är 22 kvadratmeter. Detaljernas utformning kan dock variera. Dessa bestämmelser är till för att båten ska bli billigare att bygga, men också därför att båtarna ska kunna kappsegla mot varandra så rättvist som möjligt.

Kraven på utrymme och komfort var inte lika höga på 1930-talet som i våra dagar. Mälar 22:an marknadsfördes som en familjebåt. Den har två fasta kojer i ruffen och med en bräda mellan kojerna och en extra madrass fungerade den utmärkt för en hel familj.

Mälar 22 seglas fortfarande och har en aktiv intresseförening i M22-klubben. Klassen har SM-status och är den sista, "rena" träbåtsklassen som kan stoltsera med detta. Måtten är 9,5 x 1,80 meter, djupgåendet är 1,28 och deplacementet 1450 kilo.