En sen kväll den 9 april 1964, sprang ett fartyg läck sydost om Landsort mellan Stockholm och Gotland. Besättningen övergav fartyget och räddades av en livflotte. Fartyget hette Baltica och sjönk vid tvåtiden samma natt.

Sjöhistoriska museets modellbyggare Stefan Bruhn och Jan Claesson har byggt en modell av tremastskonaren Baltica utifrån ritningar och fotografier. Ingmar Ramberg som arbetade vid Sjötorps varv där Baltica byggdes, räddade på 1960-talet ritningsrullar från en sopcontainer vid varvet. Han skänkte de hundratals ritningarna till Sjöhistoriskas arkiv, varav några föreställer Baltica.

Ritningarna är mycket bra med många detaljer och smådelar. Med hjälp av fotografier på Baltica i museets fotoarkiv, har man dessutom kunnat komplettera modellen med ytterligare detaljer utöver de som finns på ritningarna. Varje liten del på modellen är handtillverkad av museets modellbyggare, allt i skala 1:50. 

Balticas historia

Tremastskonaren Baltica tillverkades på Sjötorps varv 1940. Förste ägare var AB Tellus i Oskarshamn. 1945 köptes Baltica av Fribergs i Visby och 1962 av Eklunds. Baltica gick mellan Stockholm och Visby under de sista åren och hon hade klarat flera hårda kamper mot Östersjön. Hon hade ridit ut stormar och klarat av is.

Orsaken till att Baltica förliste var troligtvis en läcka hon fick när hon försökte ta sig igenom ett isbälte på väg ut från skärgården. Fartyget lyckades inte ta sig igenom isbältet utan fick vända och ta en annan väg. Troligen upptäcktes läckan när man befann sig på öppet hav. Läckaget ökade snabbt och man hann inte få iväg något anrop om hjälp eftersom radiosändaren inte fungerade på grund av vatten i maskinrummet. Skepparen och hans fyra besättningsmän plockade med sig kläder, filtar och lite proviant i den livflotte som blev deras räddning. Men det skulle dröja innan de blev räddade till land. Från torsdag kväll till lördag morgon drev de omkring innan de upptäcktes av besättningen på det tyska motorfartyget Marie Rüsch, som äntligen kunde föra dem till Stockholm.