FREDRIK BLOMQVIST, INTENDENT: [ombord på fartygets brygga] Välkommen till Sjöhistoriska museet och Sankt Eriks brygga. Ja i år så blir det inget vanligt fartygsforum utan det blir en annan lösning – en digital lösning. Lite filmer tänkte vi visa, men vi tänkte faktiskt börja i en annan ände, för sedan vi träffades senast, så har vi ju k-märkt några fartyg.
KAROLINA MATTS, INTENDENT: Ja, det har vi gjort. Under 2020, förra året, så k-märkte vi två ganska små yrkesfartyg. Det ena är däckaren Vinö, byggd i Misterhults skärgård, 1950, i ek.
FREDRIK BLOMQVIST, INTENDENT: Var ligger det? Var ligger Misterhult, är det Småland?
KAROLINA MATTS, INTENDENT: I Oskarshamnstrakten. Hon var registrerad fiskebåt och fraktbåt och jobbade i skärgården där. Hon finns numera i Stockholm. Vi har också k-märkt taxibåten Diana som är byggd 1964 i Fisksätra. Det första k-märkta yrkesfartyget i plast som vi har k-märkt. I år så har vi k-märkt bogserbåten Strand som har legat ett tag i Göteborgs hamn – men nu närmaste dagarna har varit på väg till Motala. Hon är byggd 1890 på Bolinders mekaniska verkstad i Stockholm. Sist har vi k-märkt segelfartyget Amber, en galeas, byggd 1911 på Vikens varv i Skåne. Hon har hemmahamn på Beckholmen i Stockholm.
FREDRIK BLOMQVIST, INTENDENT: Spännande!Ja, så var det, det där med filmerna. Och då kan man ju säga att det blir en filmpremiär idag, och det är en film som handlar om Sankt Eriks renovering, alltså isbrytaren där vi står just nu. Det var en omfattande skrovrenovering som gjordes för ett par år sedan. Och det är den mest omfattande skrovrenoveringen någonsin skulle man nog kunna säga. Den bekostades av en kombination av Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm, som ju är Sjöhistoriskas vänförening, och oss själva. Och den filmen, den har premiär idag!
Sedan tänkte vi att den som vill veta litet mer om Sankt Erik så lade vi med också en film som har några år på nacken. Den gjordes 2015 i samband med att Sankt Erik fyllde hundra år – och den beskriver litet mer om fartygets historia och man kan se litet grand hur det ser ut när man kör ångmaskinerna på fartyget. Bland annat tack vare våra volontärer.
Därefter så blir det ett par favoriter i repris, men som vi också tycker är viktiga filmer. Vi har lagt ut dem förut – men de handlar om renoveringar av ångfartyg som har gjorts också under de här senaste åren. Under pandemiåren – kan man säga.