ANDERS WÅGBERG, ELDARE OCH SMÖRJARE: [Anders Wågberg, eldare och smörjare, jobbar i maskineriet och eldar i gång pannan, tittar noggrant och oljar vid behov] I dag sitter du ju och har allting datorövervakat. Här är det dina öron, ögon och händer och fingrar som känner av temperaturer eller om det är någonting som börjar låta onormalt, så att det är ju ett helt annat upplägg att köra en sån här maskin. Man blir ju både svettig och smutsig när man kryper runt och ska ha koll på alla maskiner och pumpar.
HANS ANDERSSON, BEFÄLHAVARE: [Hans Andersson, befälhavare, står i styrhytten och intervjuas] Du hör ju, det pyser lite grann där och det … du hör lite dunket från maskin, lite diskret och så där, så att det … och det är inga vibrationer, så där, som det är på många motorfartyg liksom.
ANDERS WÅGBERG, ELDARE OCH SMÖRJARE: [bilder från när maskineriet arbetar] Det är ju imponerande att man kan få, med den teknik de hade då, att få det här att fungera ändå. För bevisligen, efter 100 år, så är det ju ganska bra kvalitet. Man har inte behövt reklamera allt för mycket på det, utan det fungerar. Och det tycker jag är väldigt imponerande.
HANS-LENNART OHLSSON, MUSEICHEF: [film från när brytaren ligger i kaj inne i Stockholm] Stockholm Stad behövde en isbrytare. Det har ju ofta varit så i Sverige att när isen kommer, så stänger hela sjöfarten. Export och import stannar av totalt därför att hamnarna är islagda. [Hans-Lennart Ohlsson intervjuas, ett stort båtmaskineri syns i bakgrunden] Och Stockholm Stad hade en äldre isbrytare som hette Isbrytaren 1 som inte riktigt klarade av de här stora isarna som kom utifrån skärgården. Och då byggde man och beställde Isbrytaren Sankt Erik som sjösattes 1914 vid Finnboda Varv här i Stockholm, och sen utrustades hon och gjordes klar och togs i leverans av Stockholms Stad och hamn 1915.
HANS ANDERSSON, BEFÄLHAVARE: [historiska bilder från skeppet, en skeppare står på isen med brytaren bara ett tiotal meter bakom] Det var ju alltså skeppare och en styrman då, sen vi var ju fyra matroser, sen i maskin var det ju en maskinchef och fyra maskinister. Och så var det då två eldare och två smörjare för vaktlagets skull. [bilder från köket, en kvinna i vita kockkläder och en annan kvinna sitter bredvid] Och så var det ju kock och så salongsuppasserska som det hette då, hon som serverade upp buffé, eller då som mässuppasserska som fixade från käket till oss då, va.
[Hans Andersson intervjuas igen ifrån styrhytten] Min roll första gången här, det var ju då 1970 när jag mönstrade på som matros. Och det visade sig vara en … bli en riktig redig isvinter. [en historisk bild från två personer, rejält klädda, på bryggan] Men här på bryggan kunde det vara ganska kallt när man stod [hör inte 0:02:52], men då stod man med … hade man ju tjock jacka och läderstövlar när man stod och styrde liksom.
ANDERS WÅGBERG, ELDARE OCH SMÖRJARE: [Anders Wågberg intervjuas åter från maskinrummet] Om man skulle varit ute, uppe på däck så klart, framför allt på vintern, då var det betydligt behagligare här nere. [skrattar] Då kan man gärna ta att man svettas lite grann i stället.
HANS ANDERSSON, BEFÄLHAVARE: [Hans Andersson åter i bild från styrhytten] De var ju aldrig uppe på däck, de gubbarna, och vi var aldrig nere i maskinen på den tiden. Man tittade ner någon gång möjligen, så där.
ANDERS WÅGBERG, ELDARE OCH SMÖRJARE: [filmsekvenser från maskineriet, massa olika delar rör sig fram och tillbaka, cirkulärt och upp och ner] Det är ju väldigt mycket rörliga detaljer när allting går här nere, och framför allt, så får man ju tänka sig för var man kliver omkring. Ånga är ju fruktansvärt hett, det är ju lätt att bränna sig. Det är väldigt varmt på så vis, va. Det är en miljö man får … ja, man måste veta vad man gör, helt enkelt.
HANS ANDERSSON, BEFÄLHAVARE: [historiska bilder på två skeppare i styrhytten som räknar ut rutt, Hans Andersson berättar vidare i bild] Arbetsmässigt så höll man sig på sin kant, då stod vi och styrde enligt styrmans eller skepparens order liksom bara. Och sen var det då precisionsstyrning, till exempel när hon skulle bryta loss en båt som satt fast, då var ofta ordern: ”Styr så nära som möjligt.” [skrattar] Och det var ju spännande när man stod här vid ratten då och inte hade riktigt koll på hur långt bort det var till sidan där, och nästan alla gånger gick det ju bra. [skrattar]
HANS-LENNART OHLSSON, MUSEICHEF: [historiska bilder från brytaren ute till sjöss bland isblocken] Nej, det finns många berättelser. Hennes loggböcker finns ju på Stockholms stadsarkiv, så det är det som är så roligt. [Hans-Lennart Ohlsson berättar i bild] Hon har ibland kommit till ställen nere vid Trelleborg när hon bröt is, då hade isen samlats i vallar och då kunde inte ens Sankt Erik klara igenom, utan då skickade man bud i land efter en gubbe som hade dynamit och så försökte man spränga de här vallarna, för det klarade hon inte. Hon var också med när man skickade hjälpsändningar till Finland. Så hon körde en hjälpkonvoj som gick till Finland. [historiska bilder från ett skepp som fastnat i isen] Och där fastade ett av handelsfartygen i isen nära Sankt Erik, men Sankt Erik lyckades aldrig bryta loss det här fartyget. [historisk bild på när skeppet i fråga sjunker, endast en tredjedel av skeppet syns, och står rakt upp från vattnet] Och vi vet ju det här, dels finns det i loggboken och så finns det fantastiskt fotomaterial från just det här stackars Vinetas undergång.
[bilder från insidan av skeppet, en till synes välbevarad insida med vackra trädetaljer] Det speciella är ju hennes storlek och att hon finns bevarad, att en så gammal isbrytare fick vara kvar så länge. Hon gick ju då i trafik för hamnen från 1915 till 1977 och det var ganska lång tid för en sån här isbrytare. Ganska snart blev hon ju omsprungen av yngre och modernare systrar, men ändå valde hamnen att ha henne kvar, och sen blev hon då museifartyg från 1980 och framåt. [filmsekvenser på olika delar av maskineriet rullar] Hon är ju bara några år yngre än Titanic, så de maskiner och den utrustning vi ser omkring oss är i stort sett samma sak som fanns på Titanic. Och vi brukar göra den jämförelsen eftersom många har ju sett den filmen om Titanic och hört om vraket och … [en historisk filmsekvens från när Sankt Erik bryter genom isen, svart rök myllrar ur den stora skorstenen] Vi har ju haft utställningar om Titanic på Sjöhistoriska museet och här kan man gå ombord på en båt då som är ungefär två år yngre än Titanic.