Tatueringar är både dekorativa och kommunikativa. Den tatuerade huden speglar olika tidsbundna ideal om kön och sexualitet. Vem vill du vara?
Hur kommer det sig att så många sjömän genom åren har tatuerat sig med både nakna och påklädda kvinnor? Varför finns det nästan inga avbildade män? Och hur kommer det sig att kvinnor idag anser att de förstärker sin kvinnlighet genom att tatuera sig med kvinnor?
Om tatueringen gör huden till en röst, vad ville man att det egna skinnet skulle säga?
Men vad är en sjömanstatuering egentligen? Kan den se ut hur som hellst eller finns det något motiv som är speciellt typiskt? Varför tatuerar man sig? Vilka motiv väljer vi i dag? Hur skapades motiven? Vad betydde de då? Betyder de något annat för oss i dag? Blir jag någon annan om jag tatuerar mig?
I dag är svenskar bland de mest tatuerade i Europa. För unga är det inte så märkvärdigt att en vuxen har en tatuering. Men så har det inte alltid varit eller är, i många delar av världen. Tatueringen är fortfarande ett märke med symbolik. I det predagogiska materialet nedan har vi samlat bilder av äldre tatueringsförlagor -ur vårt arkiv, olika faktatexter och frågeställningar som berör olika existentiella fågor om kön och identitet.
Från årskurs 4 och uppåt.
Lärarhandledning & arbetsmaterial:
Lärarhandledning: Tro, hopp och kärlek - Sjömanstatueringar
Vad är en sjömanstatuering egentligen? Kan den se ut hur som hellst eller finns det något motiv som är speciellt typiskt? Varför tatuerar man sig? Vilka motiv valdes och betydde de något då? Vad väljer vi idag? Betyder de något annat för oss i dag? Blir jag någon annan om jag tatuerar mig?
Lärarhandledning till vårt pedagogiska material om existentiella frågor kring kön och identitet.
Från årskurs 4 och uppåt.
Tro, hopp och kärlek – Grupparbete
Här har vi samlat frågor i fyra grupparbeten. Här finns även bildförlagor som eleverna kan utgå från.
Från årskurs 4 och uppåt.
Tro, hopp och kärlek – Värderingsfrågor
En riktig tatuering går inte att tvätta bort. Det blir en bild som sitter kvar för resten av livet. Då är det bra att tänka efter före man tatuerar sig.
Här har vi samlat existentiella värderingsfrågor kring identitet och kön.
Från årskurs 4 och uppåt.
Tro, hopp och kärlek - En sjömans resor och tatueringar
Georg Wallin var 16 år när han gick till sjöss. En av de första resorna gick till England 1903 - Det blev ett handslag över ett hjärta. Tatueringen blev besviset. Kroppen blev en bilderbok över alla hans resor.
Fakta och bilder över en sjömans tatueringar.
Från årskurs 4 och uppåt.
Tro, hopp och kärlek – Sjömansyrkets historia
Vilka var dessa sjömän - som tatuerade sig? Är det visans drömmare som reser från land till land eller var det en pojke som behövde ett arbete? Och varför inte en flicka föresten? - Men hur blev man en sjöman och hur levde de ombord
Medelsvår faktatext om sjömansyrket i början av 1900-talet.
Från årskurs 7 och uppåt.
Tro, hopp och kärlek – Tatueringens historia
Att smycka sina kroppar med permanenta märken är något som funnits i de flesta, kanske alla, kulturer på vår jord under perioder. De äldsta idag kända tatueringarna sitter på Ötzi, en 5000 år gammal mumifierad människokropp som hittades i kanten av en glaciär i alperna mellan Italien och Österrike.
Medelsvår faktatext om tatueringens historia.
Från årskurs 7 och uppåt.
Tro, hopp och kärlek – Så går en tatuering till
Kort fakta och bildbeskrivning om hur det går till att tatuera sig.
Från årskurs 4 och uppåt.