Ljungström, mer än bara båtar!
03 dec 2018
I Sjöhistoriska museets båtsamling finns sedan många år en Ljungströmskryssare. Det är en segelbåt med ett väldigt speciellt utseende. Den kallas Ljungan och är byggd vid NKs verkstäder i Nyköping. Avsikten var att Ljungan skulle bli den första i en rad båtar, byggda vid de berömda snickeriverkstäderna men troligare är att museets båt är den enda ”Ljungströmare” som byggdes i Nyköping.
Sjöhistoriskas Ljungströmskryssare ligger på bilden i dockan som numera hyser Vasamuseet på Djurgården. I sittbrunnen står Stefan ”Bokis” Andersson som arbetade i museets bibliotek under många år.
Det är en båt från 1935 som skiljer sig från traditionella 30-talsbåtar på flera sätt. Skrovet är byggt i ribbkravell och har formen av en cirkelbåge där spanten inte sitter parallellt som brukligt, utan i stället är placerade som ekrar i ett hjul. Även kölformen antyder att det finns en innovativ och nytänkande konstruktör bakom ritningarna till båten. Kölen är betydligt kantigare än vad som var vanligt på 30-talets smäckra segelbåtar.
Det märkligaste av allt är ändå riggen som är genial i sin enkelhet. Riggen består av en hög, kraftig, ostagad mast. Den har ingen profil utan är helt rund och är placerad i botten av båten på en cirkelformad platta med falsad kant. I spåret längs kanten löper en lina som kan justeras från rorsmansplatsen i aktern. Det hela fungerar enkelt så att storleken på seglet kan varieras efter vindstyrka och situation. Seglet består av två dukar för att på undanvind kunna fällas ut till sin dubbla yta.
Trots att båtens seglingsegenskaper prisades i båtpressen blev den aldrig någon succé. Strikta kappseglingsregler och konservativt tänkande bland seglarna gjorde att konstruktionen aldrig slog igenom på riktigt.
En liten Ljungströmare på Årstaviken i Stockholm, 2018. Vid rorkulten sitter ett av Fredrik Ljungströms barnbarnsbarn och fotograf är Inger Grimlund, barnbarn till Fredrik.
Uppfinnaren Fredrik Ljungström fortsatte dock att utveckla sin skapelse under flera år och ett antal båtar blev, trots traditionalisternas motstånd, byggda. Både små dagseglare och stora oceangående yachter såg dagens ljus.
Vi som är båtentusiaster känner såklart till de märkvärdiga båtarna men Ljungström uppfann mycket mer. Hör bara!
Mannen bakom Ljungströmskryssaren, Fredrik Ljungström (f 1875), var ett tekniskt snille med en mängd innovativa idéer på sin meritlista. Liksom sin tre år äldre bror Birger var Fredrik självlärd. Tillsammans utvecklade bröderna en mängd mer eller mindre framgångsrika uppfinningar. Det första projektet de genomförde var en cykel, Svea-velocipeden, där tramporna gick upp och ner i stället för runt. Omkring 2000 cyklar hann tillverkas innan projektet konkurrerades ut av modernare modeller med roterande pedaler.
Ångturbinloket M3t nr 71 med Ljungströms turbinkonstruktion finns hos TGOJs Lokmuseum i Grängesberg. Loket byggdes vid Nohabs verkstäder i Trollhättan 1930. Bilden kommer från vårt systermuseum -Järnvägsmuseet i Gävle.
början av 1900-talet uppfann bröderna den, så kallade, Ljungströmturbinen som var dubbelroterande och mer effektiv än marknadens övriga turbiner. Tillverkningsföretaget Svenska Turbinfabriks AB Ljungström (STAL) startade en fabrik i Finspång och tillverkningslicenser såldes både till tyska Siemens och amerikanska General Electric. Sedan företaget köpts upp av ASEA fortsatte bröderna med sina ångturbiner i Gåshaga på Lidingö och 1922 tog Fredrik patent på ett lokomotiv med separat kondensorvagn. 2000 lok tillverkades av Fredriks konstruktion. I Gåshaga uppfann Fredrik också en luftförvärmare för bränslebesparing i kol och oljedrivna kraftverk. Så sent som 1995 uppmärksammades den av American Society of Mechanical Engineers som en världsunik milstolpe inom mekanisk konstruktion och värmeteknik. Imponerande, eller hur?
Riktigt stormrik blev nog inte Fredrik på sina uppfinningar men han levde ett gott liv med sin stora familj. Han blev pappa till tio barn i två äktenskap (den första frun dog i barnsäng efter femte barnet) och han beskrivs som en mycket omtyckt och barnkär person. Somrarna tillbringade han med familjen på sommarstället i Ljungskile där också ett antal av hans båtar byggdes. Han var under hela sitt liv seglingsintresserad men det var först sedan han dragit sig tillbaka från företagandet som han ägnade tid åt egna båtkonstruktioner.
Ett antal av hans spännande båtar seglas än idag och med lite tur kanske ni möter en på fjärden. Tre lokomotiv med ångturbiner av Ljungströms modell finns i TGOJs museum i Grängesberg. De tre världsunika loken är höjdpunkten i dessa samlingar eftersom de var de enda som användes i normaltrafik berättar Tobias Johansson som är ordförande i Lokmuseum. I Tekniska museets samlingar finns dessutom turbiner, cyklar, mjölkningsmaskiner och naturligtvis luftförvärmare av Ljungströms modell.
Många uppfinningar har Ljungströms signatur och ett stort antal finns bevarade i museisamlingar av skilda slag. På Sjöhistoriska beundrar vi de vackra linjerna i en av hans segelbåtar.