Jag såg när Balticia sjönk
02 feb 2024
Efter sommaren fick jag ett mejl från Jan-Gunnar Johansson i Västervik. Han hade sökt information på nätet om ett fartyg han arbetat på under 1960-talet och då fått träff på vår fina modell av Baltica.
Modellbyggare Stefan Bruhn och modellen av den ursprungliga Baltica som han och modellbyggare Jan Claesson byggde under åren (SM 28887, Fo Fo179560-01DIG). Foto: Karlsson, Anneli, SMTM.
Jan-Gunnar berättar följande:
I början av 1960-talet arbetade jag på en skuta med namnet ”MF Balticia”, hemmahörande i Visby och den ägdes av Bo Eklund. Jag har letat efter om det finns någon dokumentation kring fartyget och hittade något på er hemsida. Där står det att hon hette Baltica, var en tremastskonare och att hon sjönk 1963. Jag är övertygad om att det är samma fartyg. Men namn och årtal stämmer inte. Balticia sjönk 1964.
Privata bilder tagna 1964. Foto: Johansson, Jan-Gunnar.
Den 9 april 1964 var vi på väg från Stockholm till Fårösund. På vägen ut från Stockholm fick vi problem med motorn, det var en tvåcylindrig June Munktell, och var tvungna att gå upp i den fasta isen och inte ligga kvar i rännan. Det gick att laga motorn och vi kom iväg sent på natten den 9 april. Vi gick ut genom Danziger Gatt och satte kursen mot Gotland. Vi hade bara gått tre, kanske fyra timmar så stannade maskinen plötsligt. Då hade vattnet stigit över luftintagen som satt i durkhöjd. Det var grov dyning med hård rullning som följd. Klockan gick och otaliga försök med att länsa gjordes, det fanns en hjälpkärra men den startade inte, den brukade aldrig provköras. Det gick inte heller att sända med radion eftersom batterierna hade tagit mycket stryk under nattens reparation.
Mitt på dagen beslutades det att livbåten skulle sättas i sjön. Men det gick inte så bra, den slog i utsidan och sprack. Livbåten flöt dock på sina flyttankar men helt i marvatten så det gick inte att sitta i den. Flotten fick därför sättas i sjön. Tur att vi hade livflotten, den var avsedd för 12 personer så vi hade gott om plats. Det fanns en nödsändare i flotten som skulle sända automatiskt när den vecklades ut, men ingen hade hört några nödsignaler. Första natten hörde vi fartyg i närheten, vi blossade och sköt upp raketer, ingen reagerade. Det var tät dimma, så det kanske var orsaken till att ingen såg oss.
På eftermiddagen den 10 april gick vi alla i flotten, vi fick med oss alla personliga tillhörigheter, men något att äta fick vi inte med oss, det skulle ju finnas nödproviant för 12 personer i flotten. Vid 17-tiden på kvällen den 10 april 1964 gick ”Balticia” till botten, hon gick ner med stäven först och det sista som syntes var den Svenska Flaggan! Vi hade hela tiden legat fastgjorda vid ”Balticia” med den långa utlösningslinan från flotten. Vi låg och drev i ett och ett halvt dygn innan det tyska fartyget ”Marie Rysch” fick syn på oss på förmiddagen. Livbåten användes som drivankare och den bärgades också av det tyska fartyget. Jag kan för övrigt berätta att jag fick jobb som kock ombord på ”Marie Rysch” och var med dem på två resor mellan Sveige och Tyskland.
Det återstår dock en sak, när Bo Eklund köpte ”Baltica” döptes hon om till ”Balticia”! (Ett ”i” lades alltså till i slutet. Det namnet stod även på namnskylten i aktern). Hon byggdes även om en del, för övrigt i två omgångar. Masten midskepps togs bort i den första ombyggnaden, vilket framgår av mina bilder, samt att de två däcksskåpen i fören togs bort vid den andra reparationen. Jag mönstrade på som kock 1962 på eftersommaren när hon låg i Helgenäs och lossade kalksten som skulle till Eds Bruks massafabrik. Var dock tvungen att lämna för ”lumpen” som jag gjorde på A7 i Visby, även där som kock. Men jag gick tillbaka ombord igen när jag muckade. Vi var fem man ombord, Bo Eklund som var kapten, en styrman, har glömt vad han hette men jag har för mej att han var anhörig med Bosse. Sedan var det en ungersk kille som var matros, han hette Imre, och en gotländsk jungman, men jag har glömt hans namn.
Under tiden jag låg i det militära hade ”Balticia” en grundkänning i inloppet till Katthammarsvik på östra Gotland. Isen hade flyttat på en prick så de gick på grund. Skadan lagades, om jag inte minns fel, på Fårösunds varv och det var förmodligen den läckan som gick upp och orsakade förlisningen den där aprildagen.
Jag frågar Jan-Gunnar var livflotten förvarades, eftersom jag inte kan se det på modellen. "Livflotten var monterad på styrhyttstaket! Det fanns en stege monterad på babordsidan av styrhytten samt en stege från däck och upp till lådan som innehöll livdynor."
Modellens akterdel med styrhytt. Foto: Karlsson, Anneli, SMTM.
"Jag brukade gå upp där om det var vackert väder och sitta där och skala potatis! kommer speciellt ihåg en gång jag satt där och filosoferade, vi var på väg in till Norrköping. Plötsligt dånade det till något enormt, det kom en "Draken" på mycket låg höjd precis rakt över oss, piloten tyckte nog att det var roligt! Efter att han passerat steg planet precis rakt upp vilket förstärkte ljudet."
Vi blir väldigt glada när vi får in berättelser som denna. Berättelser från en förstahandskälla berikar värdet av föremålet vi har i samlingarna och som vi vill berätta så mycket som möjligt om!
Tack Jan-Gunnar!
Länkar:
Länk till modellen av Baltica på Digitaltmuseum.se (extern webbplats)
Länk till ritningar av Baltica på Digitaltmuseum.se (extern webbplats)