S/S ETTAN del 19
03 jun 2019
S/S Mälaren 3 byggd 1903, tidigare namn S/S Sexan mellan 1903 och 1913. På bilden ses färjan uppallad på Gålöbasen. Här om året blev färjan flyttad till Stocka varv utanför Hudiksvall. S/S Ettan och S/S Tvåan fick namnen Mälaren 1 och Mälaren 2 just 1913 då SÅA köpte upp färjorna av Nya Ångslups AB Smedsudden. Foto: Micke Asklander.
Och nu till modellbygget som visar jobben under mars och april.
Sidoplåtarna monteras av...
...för att tvätta bort lödsyror med mera i ett "betbad" för att rengöras.
Nästa steg är att skära ett spår i däcket, måste få till en vågrät yta innan sidoplåtarna återmonteras. Annars kommer plåtarna att luta utåt.
Färdigt!
Nitförband, det vill säga skarvade plåtar. Egentligen fejkat, men det var så här man satte ihop plåtlängderna förr i tiden innan svetstekniken tog över långt senare (under 1930-talet).
Färdigt! Två nitförband längs plåtsidorna, det vill säga totalt fyra stycken på Sb och Bb´s sidor.
Utsidan är slätnitad. En skarv ristas i senare skede på kommande grundmålning. Jag vill inte riskera att rista snett på mässingen.
Nitisk modellbyggare. Nu monteras sidoplåtarna provisoriskt med små spikar.
En jigg tillverkas. Nu ska 22 stycken spanttoppar tillverkas. Jiggen är till för att borra små hål med 0,6 borr. Varför då? Jo, jag vill ha hålen på exakt samma punkter. Det kommer jag att förklara närmare i kommande blogg.
Vinkeljärnet som ses liggande på däcket är ett prov till kommande stöttor som ska hålla upp "taket".
Ena sidan klar!
Två bilder som visar hur jag räknar ut avstånden/placeringen rätt. Syftar med sytråd, hur man än mäter kan några millimeter bli fel. Därav sytrådarna. Ögat är otroligt känsligt! Förfarandet fungerar utmärkt.
Hoppsan! Den ena sidoplåten var ett par millimeter längre! Såga bort, gör om, gör rätt :)!
Lite kuriosa!
Gamla stan i fonden och närmast Söder Mälarstrand/Ragvaldsbro. Till höger i bild ses S/S Ettan och S/S Tvåan vid Mälartorget som tidigare kallades för Flugmötet! På gamla kartor ses "Flugmötet" att läsa. Förr i tiden tömdes latrintunnor här... :) Foto: okänd fotograf, Stockholms stadsmuseum. enligt uppgift 1892.
Övriga byggbilder modellbyggaren him self!