Tre ångare till samlingarna
08 jul 2019
I början av sommaren samlade museet in tre modeller som föreställer S/S Express I (1900), S/S Djurgården 4 (1897) och S/S Victoria (1881).
De två förstnämnda kom i färdigställt skick, medan Victoria behöver slutföras av mig här i huset. Det betyder att jag lagt S/S Ettan åt sidan ett tag.
Modellbyggare Bertil Åkesson har byggt alla tre modeller, som dessutom är radiostyrda. S/S Victoria påbörjades dock av modellbyggare Anders Andersson, men tyvärr tog orken slut i och med hög ålder och Bertil byggde vidare på modellen. Sjukdom gör att jag nu får äran att färdigställa den.
Alla tre samlade i modellverkstaden.
Monterar på friholtar.
Jag har tillverkat en landgång.
Pimpar upp livbåten. Jag har ådringsmålat de två översta borden och tjärar insidorna.
Jag har också grundat och vitmålat alla mässingsdetaljer, till exempel däverten här.
Bänkribbor jag tillverkat ligger på båtdäck/taket. De ska monoteras på övre däck/gångborden.
Bänkryggarna på plats. Dessa fungerar även som reling, eftersom bänkarna sitter placerade längst ut. Man satt alltså och tittade inåt båten.
Här har jag lyft av båtdäcket/taket för att limförstärka under bänkarna.
Det här är hållare till frälsarkransarna. De låg lösa i en låda, men hänger nu på plats!
När taket ändå var borttaget limmade jag fast ytterligare bänkar. (Det är tyngder som står på.)
Vi passar på att ta en flukt inuti båten när taket är borta. Oj, den är radiostyrd!
Här sitter livbåten på plats i akterhacket. Jag tillverkade åror, roder och rorkult plus monterat blocken/taljor.
Foto ur museets fotoarkiv. Fotograf: Axel Malmström 1912.
Fakta om S/S Victoria
Fartyget byggt på spekulation av Bergsunds Mekaniska Verkstad 1881.
Juni 1883 startar varvet egna lustresor på traden Stockholm-Dalarö eftersom den var svårsåld.
Juni 1884. Såld till Waxholms Ångfartygs AB för 65 000 kr. Insatt bland annat på traden Stockholm-Vaxholm.
1941-12-06 Fartyget som ligger vid Hammarbyverken för pannklassning antänds av en svetsloppa och överbyggnaden i trä totalförstörs. Blir liggandes i Hammarbyleden i väntan på renovering. Därav blev det intet av med detta. Först 1955 skrotades fartyget. Fakta: Skärgårdsbåtar.se