S/S ETTAN del 22
05 aug 2020
Är det inte det ena så är det det andra… Typiskt nog blev jag sjukskriven på grund av en känd sjukdom som härjar just nu och hemmavid i fem veckor. Dock hann jag med en del arbete med S/S Ettan innan jag blev sjuk.
Till bygget:
Det här är tidigare påbörjade spanttoppar plus takstöttor/relingsstöttor. Borrade diverse hål som försänkts en aning. Mycket små hål, borr 0.60.
Här är en stötta som är färdig. Mässingstråd 0.60 mm. Lödd och nitad.
Provmonterat.
Nästa steg är att tillverka 22 stycken bänkben gjorda efter ritning som visar ett tvärsnitt vid nollspantet, d.v.s. mitt i färjans skrov. En jigg tillverkasd. Fyrkantsprofil av mässing 1,5x1,5 mm som först avhärdas med värme från en gasvärmare, annars går det inte att böja den. Bonkar sedan profilen runt ett mässingsrör i en lämplig diameter fastsatt i skruvstycket. Den högra i bilden med svart markering är ”grundbulten”. Formar alla övriga efter detta "stuk" och finjusterar i mallen.
Se där ja! 22 stycken färdiga bänkben.
Visar en bild till. Bänkkonsollerna ses på det slitna trädäcket.
BB-sidan, alltså babordssidan klar! SB-sidan likaså, dock ej i bild. Allt är än så länge provisoriskt monterat. Hela paketet ska så småningom lyftas av då alla bänkribbor m.m. är fastlödda. Den dagen den sorgen! Det kommer att bli mycket svårt, men måste göras. Till och med takets konstruktion, allt av mässing, skall sprutmålas med grundfärg. Jag ryyser…
Till sist provmonterades ryggstöden. Dessa stämmer ej med ritningen, alldeles för grova! Här får jag ta gamla fotografier till hjälp. Gud ske lov att jag har dem!
Och till kuriosan! Ett fotografi som jag fick mig tillsänt via mejl. S/S Ettan och S/S Tvåan. Här är namnen fullt synliga. Min gissning är att fotografiet är taget under tidigt 1890-tal.