Kutterbriggen Alexander
21 okt 2020
Kutterbriggen ALEXANDER, skala 1:12.
Här står en besökare i magasin och fotar vår fina modell av kutterbriggen Alexander.
Den har nu stått länge i magasin, är stor och utrymmeskrävande och har faktiskt av den anledningen inte blivit fotad i färg. Så håll till godo med denna bild jag hittade från en visning med mannen som jag för säkerhets skull har blurrat över ögonen.
De äldsta modellerna i samlingen är från mitten- eller slutet av 1600-talet till början av 1700-talet. Dessa är praktmodeller som kommer från flottans modellkammare, som fanns både i Stockholm och i Karlskrona (1680 flyttade ju Karl XI basen för flottan från Stockholm till Karlskrona).
ALEXANDER tillhörde från 1790 Arméns flottas Stockholmseskader och det är troligen under 1790-talet som modellen byggts. Det lära vara Fredrik Henrik af Chapmans bror Wilhelm som byggde den och i sin tur hans änka som skänkte den Stockholms modellkammare år 1800.
Angående omorganisationer och namnbyten, som inte minst statliga myndigheter regelbundet genomgår, kan man i korthet säga att det Svenska Flottan/Marinen bildades av Gustav Vasa 1522. Om två år firar vi 500 år alltså. Det planeras en hel del inför det, inte minst på vårt systermuseum Marinmuseum. Värt att hålla utkik efter evenemang och utställningar där med andra ord!
Under 1790-talet, då Alexander seglade, bestod sjöförsvaret av Arméns flotta eller Skärgårdsflottan (1756-1923) och Örlogsflottan. 1823 slogs de ihop och blev Kungliga Flottan. Kustartilleriet bildades 1902 och tillsammans blev allt då Svenska Marinen. Idag består Marinen av två vapenslag; flottan och amfibiekåren, och är en försvarsgren inom Försvarsmakten. Försvarsmakten är den gemensamma myndighet som sedan 1994 samlar alla försvarsgrenar.
Varför byggdes då dessa praktmodeller? Den allmänna uppfattningen är att de gjordes som förlagor till riktiga skepp, istället för eller ibland (sällan) som komplement till ritningar. Det är nämligen ovanligt med ritningar från denna tid. Men engelsk forskning har visat att man mycket sällan studerade en modell inför ett beslut om fartygsbygge. I Sverige förekommer dessutom ritningar från 1659 och framåt då familjen Sheldon kom som skeppsbyggare från England. Och 1801 köpte svenska flottan Sheldons alla modeller till Modellkammaren, men 1810 tackade man nej till erbjudandet om familjens arkiv, d.v.s. ritningarna. Vilken skatt man sjabblade bort! Idag lär det arkivet inte finnas kvar. Idén om att modellerna skulle ha ersatt ritningar i ett tidigt skede håller alltså inte riktig.
Modellerna har alltså oftast varit privata egendomar. Skeppsbyggmästarämbetet gick ofta i arv och modellerna har hängt med släkten innan vissa av dem hamnat på museer. Självklart finns det privata gamla rariteter kvar där ute!