S/S Ettan del 24
02 dec 2020
I denna del fortskrider bygget med diverse långbänkar. Bilderna visar arbetet från juni och juli månad.
De nedre ryggbrädorna är på plats. Borrar genom takstöttorna och ryggen. In med en fin mässingstråd som löds fast. Nitar efteråt med en böjtång. Viktigt att grejorna håller långt in framtiden.
Sedan ses de översta bänkryggarna. Dessa fyrkantiga mässingsämnen fungerar som distanser. De dras ut efteråt i processen.
Färdigt! Nästa steg är att montera fast bänkribborna, det vill säga sittytorna.
Mäter in de yttersta ribborna, borrar små hål, försänker en aning. Jobbar vidare precis som med "ryggarna".
Se där ja, nu kan jag ta bort hela sidorna. Ännu en noggrann tvätt erfordras och då i "betbad".
Så där håller det på. Sex stycken bänkribbor på vardera sida innan allt är klart. Ett mycket tidskrävande jobb.
Arbetet illustreras bäst med denna bild. Tidigare nämnda mässingstrådar ska bort. Efter arbetet är det ett himla filande och slipande. En jämn ovansida krävs.
Bort med allt och tvätta återigen bort lödsyror.
Äntligen! Även små armstöd på plats. Allt rengjort och putsat med fin stålull. Vår eminenta fotograf Anneli Karlsson plåtade en kanonbild i sin ateljé.
Och till sist "kuriosan".
Stockholms stadsmuseum, foto A. Malmström 1929.
Den här bilden från Smedsudden visar Ångslupsbolagets varv på mälarsidan samt natthamn och personalbostäder. Bland annat ses S/S MÄLAREN 3 och till vänster i bild S/S ANGANTYR.