S/S Ettan del 25
10 feb 2021
Här beskrivs i ord och bild det fortsatta bygget med fler färdigställda moment från september till oktober 2020.
Stolpar/stöttor som håller "ryggåsen" på plats, d v s den längsgånde "plankan". Taket är enkelt beskrivet gjort så att kapell/suntält sträcks från sida till sida för att surras längs båda långsidorna. En enkel konstruktion som var vanlig under den tidiga ångbåtsepoken.
Tre stycken små "fötter" filas till, just till ovan nämnda takstöttor.
En skorsten svarvas.
Och ett ångrör till ångvisslan isoleras med en mycket fin koppartråd för att likna förebilden. Tro mig, det gör röret efter målning!
Skorstenen tillfälligt på plats med röret till kommande ångvissla samt "rusröret". Rusånga kanske en del har hört talas om? Låter rätt mycket när säkerhetsventilerna lättar. Det gör dessa vid övertryck i ångpannan. En viktig säkerhetsdetalj.
Vad är nu detta? Svarvjobb igen. En så kallad avrinningsring ska monteras i övergången mellan skorsten och panncapp för att avleda regnvatten, som annars rinner ned i maskinrummet. I brist på större mässingsämne får en plexistav duga.
Se där ja! Allt på plats. Plexiringen syns tydligt.
Nästa steg är att tillverka relingarna vid för och akter. Stolpar och relingar är öppningsbara med "bommar". Bilden visar ett tillfälligt fäste för just bommarna.
Då var detta klart, det blir en hel del målning i slutändan.
Och till kuriosan:
En ombyggnadsritning från 1912. S/S ETTAN byggs till med två stycken nya styrhytter och får en inbyggnad, d v s en salong. Stockholms Ångslupsbolag (SÅA) köpte året innan upp det äldre rederiet. I samma veva (1912) döptes ETTAN om till MÄLAREN 1.