Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

S/S Ettan del 25

Här beskrivs i ord och bild det fortsatta bygget med fler färdigställda moment från september till oktober 2020.

 

S/S Ettan del 25

 

Stolpar/stöttor som håller "ryggåsen" på plats, d v s den längsgånde "plankan". Taket är enkelt beskrivet gjort så att kapell/suntält sträcks från sida till sida för att surras längs båda långsidorna. En enkel konstruktion som var vanlig under den tidiga ångbåtsepoken.

 

S/S Ettan, del 25

 

Tre stycken små "fötter" filas till, just till ovan nämnda takstöttor.

 

S/S Ettan, del 25

 

En skorsten svarvas.

 

S/S Ettan, del 25

 

Och ett ångrör till ångvisslan isoleras med en mycket fin koppartråd för att likna förebilden. Tro mig, det gör röret efter målning!

 

S/S Ettan, del 25 

 

Skorstenen tillfälligt på plats med röret till kommande ångvissla samt "rusröret". Rusånga kanske en del har hört talas om? Låter rätt mycket när säkerhetsventilerna lättar. Det gör dessa vid övertryck i ångpannan. En viktig säkerhetsdetalj.

 

20200929_145425_web.jpg

 

Vad är nu detta? Svarvjobb igen. En så kallad avrinningsring ska monteras i övergången mellan skorsten och panncapp för att avleda regnvatten, som annars rinner ned i maskinrummet. I brist på större mässingsämne får en plexistav duga.

 

S/S Ettan, del 25

 

Se där ja! Allt på plats. Plexiringen syns tydligt.

 

S/S Ettan, del 25

 

Nästa steg är att tillverka relingarna vid för och akter. Stolpar och relingar är öppningsbara med "bommar". Bilden visar ett tillfälligt fäste för just bommarna. 

 

S/S Ettan, del 25

 

Då var detta klart, det blir en hel del målning i slutändan. 

 

Och till kuriosan:

 

S/S Ettan, del 25

 

En ombyggnadsritning från 1912. S/S ETTAN byggs till med två stycken nya styrhytter och får en inbyggnad, d v s en salong. Stockholms Ångslupsbolag (SÅA) köpte året innan upp det äldre rederiet. I samma veva (1912) döptes ETTAN om till MÄLAREN 1.