Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

S/S Ettan: del 26

Modellbygget fortskrider. Här kommer fler bilder från slutet av december 2020 och fram till februari 2021.

 

En styrhytt tillverkas av diverse furulister av olika mått. Förlagan har endast en sådan hytt, eller snarare ett vindskydd med tak. Denna är placerad akter om maskinrummet.

 

Styrhyttens tre delar i limpress. Foto: Jan Claesson

 

Styrhyttens tre delar i limpress. Stabila ting!

 

Två skott färdiga för ytbehandling. Foto: Jan Claesson

 

Två skott är färdiga och ska ytbehandlas med mellanbrun spritbets och slutligen ett lager vax, som poleras till en halvblank yta. Ett fiffigt förfarande som gör att jag slipper mellanslipa.

 

Brandpytsar. Foto: Jan Claesson

 

Enligt äldre föreskrifter skulle det finnas en till fyra brandpytsar ombord. Kvickt bestämde jag mig för att det får bli två stycken. Även två till fyra frälsarkransar omnämns, gamla fotografier visar fyra. Dessa är redan tillverkade.

 

Panncappen med handräcken. Foto: Jan Claesson

 

Även panncappen har fått handräcken. Den lilla luckan är till för att komma åt manluckan därunder, på ångpannans topp.

 

Pann- och maskincapp har målats med grundfärg.

 

Pann- och maskincapp har fått ett lager sprutmålad grundfärg.

 

Utsidan av brädgångarna har fått en vit kulör. Foto: Jan Claesson

 

Bråda tider innan julafton! Jag hann sprutmåla grundfärg på sidorna, det vill säga brädgångarna samt bänkarna och deras ben. Utsidan fick en vit kulör. Detta innebar att jag kunde ta hem alla delarna för vidare målningsarbeten. Alla delarna är tillverkade av mässing.

 

En gul kulör används som ådringsgrund. Foto: Jan Claesson

 

Nu till mina juljobb i hemmet. En bruten gul kulör används till en så kallad ådringsgrund.

 

Oljebaserad träbets används för att imitera trästruktur. Foto: Jan Claesson

 

Nu blir det spännande! En oljebaserad träbets ska imitera en trästruktur. Ådringmålning var mycket vanligt förr. Även bänkribborna får en omgång och det gick över förväntan. Dessa kunde jag inte tillverka av riktiga trälister eftersom det hade blivit för klent. Modellen måste hålla många år in i framtiden.

 

Skrovfärgen måste få rätt nyans. Foto: Jan Claesson

 

Målning av skrovet ännu mer spännande! Ett himla blandande diverse färgburkar krävs innan jag blir nöjd. Sputmålning med thinnerbaserad cellulosafärg ger en mycket snabb torktid och gör att man siipper damm och dylikt på ytorna. Andningsmask krävs, sprutbox finns i ett separat utrymme.

 

Skrovet med bottenfärg. Foto: Jan Claesson

 

Äntligen! I kommande byggblogg visas återstående målning, även med bottenfärgen på plats.

 

Nu till den sedvanliga kuriosan!

 

Styrhytt på en strömfärja. Foto: Leif Thörne

 

Det här med goda utrymmen för besättningarna var inte riktigt påtänkt under den tidiga ångbåtseran. Fotot visar en minimal styrhytt från någon av strömfärjorna, det vill säga Strömfärjan 1 till 5 som var namnet på dessa gamlingar. Bilden är plåtad av Leif Thörne vid Sickla år 1968, då de var utrangerade sedan många år.