Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

S/S Ettan: del 28

Arbetet med Ettan går på högvarv för att kunna komma i hamn innan årets slut. Nu börjar saker och ting falla på plats och Jan Claesson har massor att rapportera! 

Först ut är en bild där de flesta delarna är provisoriskt monterade för ateljébilder. Efter fotograferingen plockas alla lösa delar av, det krävs för att komma åt trånga utrymmen. Anneli Karlsson plåtade bilden.

 

Delarna provisoriskt monterade. Foto: Anneli Karlsson 

I det här skedet är inte allt färdigmålat, det kommer längre fram.

 

Styrhytten monteras. Foto: Jan Claesson

 

Styrhytten/vindskydden monteras med stift och tvåkomponentslim plus tyngder. 24 timmars torktid, men det håller kan jag lova. Obs att perspektivet blev en aning förvrängt av mobilkameran.

 

Taket på styrhytten tillverkas av siden. Foto: Jan Claesson

 

Ett tak tillverkas och dukas med tyg "för brud och fest", det vill säga av siden! Jo, det står så på ett gammalt kvitto funnet i en påse. Spraylim i ett tunt lager är en bra metod. Efter torkning viks duken in under taket och limmas med vanligt snickerilim.

 

Styrhyttens tak. Foto: Jan Claesson

 

Undersidan har några reglar för att passas in fint på hytten. Beckers konstnärsfärger blandeas till i en lämplig kulör.  Taket patinerades vid senare tillfälle med något som ser ut som sot och annan smuts.

 

 

Som sagt finns inte allt med på mina ritningar. Då är det fantastiskt med äldre fotografier som t ex en konstruktion med två steg placerad i fören. Denna användes under diverse epoker, och jag lyckades lista ut att vid Söder Mälarstrand krävdes just en trappa. Ej i aktern dock, det ser jag på de gamla fotona. Lite för hög kajkant där på Söder. Bakgrundsfotot är taget vid Smedsudden, där ångfärjor och ångslupar hade sin natthamn.

 

taket limmas på plats. Foto: Jan Claesson

 

Taket limmas på plats med skapliga tyngder och några tvingar. Stadig modell!

 

Mässingsdetaljer monteras längs sidorna. Foto: Jan Claesson

 

Nu till ett mycket svårt moment. Pyttespikar av mässing krävs även längs insidorna.

 

Bild 8.jpg

 

Hårresande på alla sätt! Efter nästa spruta ska jag snagga mej! Hur som helst gick det att knacka ner spikarna med ett litet don. Minimalt utrymme mellan bänkryggarna och bänkribborna. Allt enligt planen jag hade för något år sedan. Vår enhetschef Cecilia plåtade, jag hade lite svårt själv!

 

Bild 9.jpg

 

Likaså spikas vinkeljärnet längs utsidorna. Filar sedan ned spikhuvuden i den försänkta borrhålen. En grundfärg som fäster bra på mässing målas på med en minimal pensel. Den vita maskeringstejpen sitter fast ordentligt. Den gula har ett "lättare" klister. Annars kanske vaxet på däcket hade lossnat. En matt vit grundfärg målas också. Avslutar till sist med en vit satin i samma kulör som övriga sidoplåten. 

 

Bild 10.jpg

 

I hemmet splitsar jag trossar till "Ettan". Fritidsproblem har jag knappast i dessa bråda dagar.

 

Till sist lite kuriosa...

 

Bild 11.jpg

 

Strömfärjan 3, byggd 1902, vid Söder Mälarstrand – kanske vid Varvsgatans färjeläge? Det fanns förr en hel del olika linjer på Riddarfjärden. 

 

Fotot ur Sjöhistoriskas bildarkiv togs av Carl-Gösta Jackson 15 mars 1933, året innan Västerbron konkurrerade ut färjetrafiken på Riddarfjärden.