Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

S/S Ettan: del 29

Modellbygget fortskrider, bilderna visar jobb som gjorts fram till 30 juli 2021. Därefter gick jag på ledighet i två veckor. Först ut en bild som visar tillverkningen av sidolanternans plåtsidor, d v s fram- och baksida.

 

Tillverkning av fram- och baksida på sidolanterna

 

Sidolanterna

 

Och därefter tillfälligt på plats, i redan tillverkade fästen där plåtarna träs på. Passande färger på de små klädnyporna; rött och grönt.

 

Hål borras i tacknockens ovansidor.

 

Nästa moment är att markera var jag ska borra små hål i den längsgående "taknockens" ovansida. Snöre och klädnypor fungerar utmärkt.

 

Takkonstruktionen

 

Mäter längderna på "takstolarna" och böjer till en ögla på dessa, klämmer fast på det översta längsgående mässingsämnet som löper från för akter. Böjer sedan de andra ändarna närmast "nockplankan" och trycker ned dem i de borrade hålen. Hela konstruktionen är 1 mm i tråddiameter.

Blir stadigare än man tror!

 

Takkonstruktionen

 

Förfarandet syns tydligt på den här bilden. Här kan vi även se en "specialare" som löper runt skorstenen samt rusröret och ångröret till ångvisslan. Den uppmärksamme märker kanske att rusröret går genom nockplankan? Denna planka löper igenom skorstenen för att vara hållfast, annars blir hela konstruktionen alldeles för vek. Detta syns ej när väl taket fått sitt tygkapell på plats. För övrigt ska kapellet fästas i "ringen" runt skorstenen.

 

Målning med grundfärg

 

Alla stänger hakades av från sidorna för sprutmålning med en grundfärg som fäster bra på mässing, förutsatt att underlaget är ordentligt rengjort.

Även nockplankan lyfts av och sprutmålas med vit färg. Skorstenen får ett lager svart färg, men ej knallsvart! Sedan en sidenmatt transparent lack.

 

Stängerna målas i en silvergrå kulör.

 

Slagsida! Stängerna handmålas i en silvergrå färg och hänger fint fritt från skrovet. Dessa löddes senare på plats vid takstöttorna och målades sedan just vid lödpunkterna i samma silvergrå kulör som relingarna vid för och akter plus relingarna runt maskinrummet.

 

Den här gången får följande bild bli "kuriosan".

 

Ettan tillsammans med Mälaren 1.

 

Mitt bygge är i skala 1:24 och märkligt nog fick jag tag i en modell av samma färja, då i skala 1:45.

Våren 1913 övertogs trafiken och tillgångarna av Stockholms Ångslupsbolag AB. I samma veva byggdes S/S Ettan om med en salong, två styrhytter och ett "riktigt" tak. Samtidigt döptes hon om till Mälaren 1.

Mälaren 1 är byggd i kartong och plast av en tidigare medarbetare som dessvärre gick bort tidigare i år – Carl-Gunnar Olsson, eller "CeGe". Jag köpte modellen med tanke på bloggen; det har gått åt en del fritid till att "piffa" till bygget.