Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

S/S Ettan: del 30

Nu är jag på målsnöret med ångfärjan! Innan ledigheten i ett par veckor under augusti–september hann jag få två stycken destinationsskyltar färdiga.

 

Destinationsskyltar av mässing

 

Dessa sågas ut ur ett mässingsflak. Tunna mässingsrör löds fast på syltarnas baksidor.

 

 

De yttre stolparna knipsas av vid senare tillfälle. I mitten ses en liten "mast", den är till topplanternan – en i fören och en i aktern.

 

Kapellen mallas över taket.

 

Nästa steg är att malla kapellen över taket. Dessa fyra delar är i ett mjukare material för att kunna markera blyertsstrecken.

 

Takkapellet under arbete.

 

Slutligen klipps bitarna till av hård kartong efter de mjuka mallarna i exakta mått. Min kollega Stefan Bruhn syr sedan dessa i ett fint tyg.

Samtidigt tog jag ledigt i två veckor för att jobba med underhåll ombord på en "riktig" ångare. En fördel att vara timanställd på båda mina jobb!

Nu till två bilder plåtade av vår fotograf Anneli Karlsson i sin fotoateljé innan jag förflyttade mig till skärgårsbåten.

 

 

 

 

Lite "volontärjobb"; en båtshake tillverkades. Ett faryg har naturligtvis en sådan på plats. På ett av mina gamla fotografier syns precis var båtshaken hade sin placering. Vad skulle man ta sig till utan foton från Stockholms Stadsmuseum?

Och nu till den sedvanliga kuriosan.

 

S/S Sexan

S/S Sexan, byggd 1903, trafikerade linjen Mariahissen, Södermalm–Klara Mälarstrand, Tegelbacken. Hon byggdes om 1913 och såldes till Stockholms Ångslups AB (SÅAB). Hon finns kvar idag, tyvärr i icke önskvärt skick. Bildkälla okänd – bilden ovan fick jag skickad till mig.