Britt-Marie – en Solö Ruff från 1963
19 jan 2022
Britt-Marie i Nyköpings skärgård. En sommardag kan inte bli bättre! Foto Åke Karlsson.
Aldrig har något av mina facebookinlägg fått så många tummar upp som när jag berättade att Sjöhistoriska samlat in en klassisk Solö från 1963. Solön är en båt som väcker något inom oss som ännu minns 60- och 70-talets båtliv. Den är en symbol för de långa, sorglösa, soldisiga sommardagar som präglade den tiden. Sverige gick framåt, de första charterplanen hade just lyft från Bromma, vi campade, badade och njöt av livet. Miljöfrågan var ännu inte uppfunnen, i skolan hade vi mängdlära och Tage Erlander lotsade oss tryggt in i framtiden.
Båtarna längs bryggorna var ännu av trä och plastbåtsproduktionen i sin linda. Storebro bruk i Vimmerby var en av tidens ledande båtproducenter. Där byggdes motorbåtar som Elektrolux camping och flera varianter av Solön. Båtar som sedan marknadsfördes och såldes av, bland annat AB Gösta Berg i Stockholm. I snygga reklambroschyrer frestades spekulanter med de möjligheter till ett lättjefullt liv i skärgården som Solöbåtarna gav.
Britt-Marie byggdes 1963 och är den fjärde varianten av de så populära Solöbåtarna. Konstruktören bakom succén hette Einar Runius och den första modellen kom 1953. Med tiden växte båtarna och Britt-Marie, som har nummer IV i storleksordningen kan stoltsera med måtten 7,25 x 2,20 meter. Hennes motor byttes under 1980-talet och i stället för den ursprungliga Volvo Pentan BB70 sitter det nu en Volvo BB140A under motorhuven. Britt-Marie är i ett utomordentligt fint skick. Hon har endast haft tre ägare innan Sjöhistoriska och alla har vårdat henne på ett föredömligt sätt. I annat fall hade hon inte varit i den goda kondition hon nu är. Som ett bevis på den nogsamma omvårdnaden K-märktes dessutom Britt-Marie av Sjöhistoriska museet 2012!
Solön brukar kallas för Elektroluxbåtens storasyster och det är inte svårt att förstå varför. Elektroluxbåten är främst är avsedd för dagsturer, även om den naturligtvis går att övernatta i under kapellet (den har löstagbara säten och det går att sova två personer på durken). Solön däremot har en ruff med rymliga kojer under fördäcket. Sittbrunnen är stor och väl tilltagen. Här är gott om plats för umgänge och vill man bjuda över båtgrannar för samvaro är det inget problem.
En betydande del av arbetsstyrkan vid Storebro bestod av estniska flyktingar som råkat hamna på den småländska landsbygden. Esterna var duktiga båtbyggare och hantverkare och blev med sitt kunnande en viktig kraft vid tillverkningen av de berömda båtarna. Båtbyggeriet vid Storebro var av mer industriell natur än vad som tidigare varit vanligt. Tillverkningen av Elektroluxbåten och Solön gav en fingervisning om vad som komma skulle när plasten senare gjorde sitt intåg.
Just Britt-Marie har tillverkningsnummer 907 vilket ger en antydan om omfattningen av produktionen. Det kan nog sägas att Storebros tillverkning av Solöbåtarna och utvecklingen av dessa var den sista stora satsningen på träbåtsbygge i landet. I slutet av 1960-talet skulle plastbåtstillverkningen komma att ta över med storproducenter som Marieholm och Albin marin. Även Storebro satsade efterhand på plasten och båtarna därifrån borgar än idag för både lyx och kvalitet.
Britt-Marie lämnar Nyköping. Foto: Eva Berglund-Thörnblom, SMTM.
Britt-Marie anländer till Rindö. Foto: Eva Berglund Thörnblom, SMTM.
Strax innan jul hämtades Britt-Marie i Nyköping för vidare transport till båtmagasinet på Rindö. Det låg lite snö på marken men vädret var torrt och fint, en bra dag för lastbilskörning med en mahognymöbel på flaket således. Ägarparet var naturligtvis på plats och hjälpte till på alla sätt. Det är inte lätt att skiljas från en båt som, med tiden, blivit till en familjemedlem och när Britt-Marie rullades ut från sitt vinterhem kunde inte tårarna hållas tillbaka. Många turer i Nyköpings skärgård har det blivit under mer än 10 års tid. Och finns det något bättre sätt att njuta av skärgård, sol och bad än i en glänsande vacker Solö Ruff?
Britt-Marie i sitt nya hem på Rindö. Foto: Hans-Lennart Ohlsson, SMTM.