Allt som glimmar ÄR guld!
05 okt 2022
Originalet, innan branden, vid franska presidenten Poincares besök i Stockholm 25 juli 1914 (Fo62395A)
Men vart tog Vasaorden vägen, kanske någon undrar? Såhär ligger det till. När Galärvarvets Båthall 2 byggdes om för att ge plats åt det nya Vrakmuseet flyttades de flesta av fritidsbåtarna till ett magasin på Rindö utanför Vaxholm. Några av båtarna fraktades också norrut, till Härnösand där de införlivades i ett nytt Fritidsbåtsmuseum i lokaler som tidigare hyst Tobaksmonopolet. Men Vasaorden finns inte på någon av dessa platser. Nej, hon finns i stället på Muskö, några mil söder om Stockholm. Till en början placerades slupen i det stora Musköberget men sedan ett par år står hon på kajen i ett specialdesignat och klimatiserat ”tälthus”.
När Vasaorden var ny 1774 användes hon första gången vid bröllopet mellan hertig Karl och hans unga brud Hedvig Elisabeth Charlotta. Hertig Karl var bror till Gustaf III och kungen ville slå på stort. Efter detta användes slupen flitigt vid statsbesök, bröllop och festligheter. Senaste gången Vasaorden användes var när kronprinsessan Victoria gifte sig med prins Daniel 2010.
Det bör dock påpekas att dagens Vasaorden inte är samma båt som den Gustaf III lät bygga. Den första båten brann upp vid en stor brand på Galärvarvet 1921. På initiativ av skeppsredare Dan Broström startades, efter branden, en insamling och redan i juni 1923 stod en ny Vasaorden klar för sjösättning.
I dag står alltså den ståtliga slupen på Muskö. Hon tronar högt på sin pallning och mår ganska bra. Inte att undra på när hon har en hel liten stab av duktiga hantverkare omkring sig som gör allt för att hon ska återfå sin forna glans. Efter snart 100 år var en ordentlig översyn av nöden. Vid de fåtal tillfällen hon använts under senare år har nog uppsnyggningen inför sjösättning mest varit av kosmetisk natur, lite spackel här och lite färg där. I vilket skick skrovet var hade nog ingen en ordentlig uppfattning om… förrän nu!
Flera blå färglager har skrapats fram vilket har skapat en diskussion vilken nyans som ska bli den nya. Foto: Anneli Karlsson, SMTM.
Hela skrovet är byggt i 30 mm ek och vid senaste sjösättningen läckte det ordentligt på flera ställen. Akterstäven och kölen akterut var i dåligt skick. Kölen svajade och sprickorna mellan borden glipade. Tack vare de duktiga båtsnickarna från Stockholms båtsnickeri har Vasaorden nu fått tre helt nya bordgångar på var sida om kölen. Kölen har bultats med 5 gånger fler bultar än tidigare. Friborden har nåtlimmats och pluggats om. Hela båten och då menar jag hela båten, har renskrapats. Över 20 lager linoljefärg har strukits på bordläggningen. Själva salsbyggnaden, tofterna, årorna, ja allt skrapas och målas med linoljefärg. Den blå nyansen är så lik den ursprungliga som det går att få fram.
Den enda maskinen Patrik använder vid borttagning av färgskikt är värmepistolen. Annars är det handkraft som gäller. Foto: Anneli Karlsson, SMTM.
Pluggarna blir många. Så många att Krister varvar arbetet med andra moment för att spara på axlar och rygg. Foto: Anneli Karlsson, SMTM.
En speciell och kanske ganska ovanlig fartygsutsmyckning är för Vasaorden all förgyllning. Det är inte helt vanligt att båtar är så pass förgyllda som denna och även detta ska ses över. Dessutom sitter den mesta av förgyllningen på utsidan av båten vilket förutsätter att den ska klara både vind, väta och skiftade temperatur. För att ta hand om detta anställdes Lovisa, som har det unika yrket förgyllare. Hon berättar att även förgyllningen har med tiden påbättrats lite här och var. Fläckvis är förgyllningen ”bubblig och lös”. Den tas bort för att ny förgyllning ska kunna fästa. Alla dela ska få ny gyllene yta bestående av bladguld, så tunt som 1000 dels mm. För att ytan ska klara väta använder Lovisa metoden att förgylla på en oljebaserad yta. Grundarbetet är tidskrävande.
Lovisa tar bort löst sittande förgyllning och förbereder ornamenten. Skrapverktyg och slippapper används. Foto: Anneli Karlsson, SMTM.
I sin tillfälliga ateljé, i containern, arbetar Lovisa med förgyllning. Foto: Anneli Karlsson, SMTM.
Om inget oförutsett inträffar kommer Vasaorden att åter sjösättas 2023. Då kommer hon att överglänsa allt!
Fartygsmodell av Vasaorden (SM 20560)
Författare till bloggen är Eva Berglund Thörnblom, intendent, och Anna Sofia Tarukoski, arkivassistent.