Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Vi har konserverat konst i arkivet

I höstas hade vi möjlighet att anlita en papperskonservator för att arbeta med en del av den konst i arkivets samlingar som behöver konserveras. Valet föll på papperskonservator Peder Werner. Här ser ni ett vackert fartygsporträtt från 1887 som Werner hade en hel del arbete med.

trasigt fartygsporträtt

 

Så här skriver han själv i sin konserveringsrapport:

”2002:001 låg rullad i papplåda. Akvarell och gouachemålning på papper. Bilden är utförd på trähaltigt mycket sprött papper som förvarats i rullat tillstånd under lång tid. Kondition: extremt sprött papper. En stor mängd bristningar och revor över hela ytan och tvärs över ytan. Pappersförluster. Missfärgat papper och bleknade färger. Åtgärder: Uppmjukning av papperet i fuktkammare. Slätning av papperet. Lagning av papperet. Komplettering av papper. Viss retuschering. Neutralisering av papperet med b k (bookkeeper). Montering i p p (passepartout). Bilden är efter konservering fortfarande ganska bucklig och jag var frestad att göra en sista slätning men avstod på grund av risken för att orsaka nya problem.”

Fotografierna har Peder Werner tagit själv för att kunna dokumentera sitt arbete. Fartygsporträttet är gjort av den italienska konstnären Antonio Luzzo (1855-1907) och föreställer en svensk tremastad bark som hette ”Marie”. 

trasigt fartygsporträtt

 

trasigt fartygsporträtt

konservering av tavla

Konservering av fartygsporträtt

Konservering av fartygsporträtt

Konservering av fartygsporträtt

Efter konserveringen

Färdigkonserverad tavla