Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Albin 25, en klassiker

Albin 25 på sjön

I Sjöhistoriskas originalbåtsamling finns en Albin 25. Och det, mina vänner, är vi mycket stolta över! Hon är ett resultat av det fåtal riktade insamlingar vi haft möjlighet till under senare år. Sjöhistoriskas intresserade stödförening bidrog med ekonomisk hjälp till insamlingen av Elin, som båten heter.

När båtar samlas in till museisamlingen kan det vara en mängd kriterier som avgör varför just den ena eller den andra båttypen behövs. För Albin 25s del är det hela idén bakom båten som gör den speciell. Den är ingen skrytbåt med massor av hästkrafter, den är inte luxuöst inredd. Den är folklig, helt enkelt.

Albin 25 "Elin

Per Brohäll, som ritade båten, var en mycket produktiv konstruktör som alltid såg till det funktionella, enkla och praktiska. I Sjöhistoriskas arkiv finns en mängd ritningar från hans ritbord. Alltid detaljerade in i minsta detalj. Brohäll ritade också ett antal konstruktioner för hemmabygge. Hans mission var att sprida båtsporten bland alla, från frihetstörstande ungdomar och kärnfamiljer med småbarn till havskappseglande äventyrare.

Det finns nog ingen motorbåt som speglar 1970-talet så bra som Albin 25 gör. De rådande modefärgerna var för 45 år sedan orange, gult och brunt. Också båtbranschen var starkt influerad av dessa färger. Även om Albinbåtarna utvändigt gick i klassiskt vitt och blått var inredningen helt dominerad av 70-talets färgskala med tyngdpunkten på orange.
Vi som var unga då tyckte att designen inombords var ytterst smakfull och hade någon kommit dragandes med marinblått hade vi fnyst och rynkat på näsan.

När jag själv kom ut som aktiv båtmänniska var det som ägare av en Mälar 22. Med den kom också intresset för träbåtar och snygga linjer. Vi var ett kompisgäng som seglade tillsammans och från sittbrunnarna i våra långsmala skönheter såg vi med förakt på båtar som Albin 25 och hennes systrar. En flytande låda, en båt byggd kring en inredning! Vi skakade våra huvuden i ungdomligt samförstånd/oförstånd. En sådan båt skulle vi aldrig äga.

Albin 25 vid skärgårdsö

Ett antal år och flera långa, vackra segelbåtar senare stod jag där själv med min förstfödde på armen och drömde om skärgården. Med en växande familj gick tankarna till något mer lättskött, kanske med en akterruff för barnen och gott om plats? Först då förstod jag det geniala hos Albin 25. Den är en utmärkt familjebåt med gott om plats för en normalstor familj. Farten är behaglig och framför allt ekonomiskt gynnsam.
Jag hade inte tackat nej till en Albin 25 när jag med livet rusande, brusande omkring mig försökte bringa ordning på tillvaron i en aktiv familj med ett stort hus på landet. Då hade det varit fint att puttra ut i skärgården mot lugn och ro i en Albin 25.

När Albin 25 introducerades kostade de omkring 30 000 kronor, ungefär lika mycket som den seglande båtssystern Vega. Men medan Vegan fortfarande går att köpa för 30 000 kostar en fin Albin 25 idag omkring 100 000 kronor. Det säger en del om båtens popularitet och om hur väl den har stått sig i konkurrensen.

Matlagning i en Albin 25

Att båtarna dessutom finns spridda kring hela världen bevisar Albin 25:ans enorma popularitet. Eller vad sägs om Albin 25:or i Ryssland, England, Frankrike, Nordamerika och till och med flera stycken på Grönland? Björn Aadnöy arbetar hårt med att spåra Albin 25:or världen runt. Han har också engagerat sig i den intresseförening som finns för ägare av Albin 25. En aktiv klubb är ovärdelig för att hålla liv i en båttyp. I en klubb förmedlas kontakter och erfarenheter. Begagnade båtdelar byter ägare och båtägarträffar ordnas. De båttyper från 60 och-70-talet som har en aktiv intresseklubb knuten till sig har oftast en bättre puts på grejorna och till följd av det ett betydligt fördelaktigare värde på båtarna. En välskött båt i en aktiv förening betingar ett högre pris än en sliten båt i en anonym villaträdgård. Så är det!

Spridningskarta Albin 25 i världen

Spridningskarta Albin 25 i världen