Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Svenska Amerikalinjen (SAL) hundra år

I år fyller Svenska Amerikalinjen (SAL) hundra år, och därför har vi plockat fram några godsaker i bibliotekets monter. I vårt biblioteks underskåp döljer sig nämligen en väl inkapslad skatt med kryssningsprospekt, turlistor och menyer från SAL.

Broschyrer från Svenska Amerikalinien

Svenska Amerikalinjen var kronan i den svenska kryssningstrafiken under 1900-talet och fartygen kallades ”de flytande palatsen". 1:a klass erbjöd absolut toppklass, där var matsal och umgängesutrymmen utförda i ädelträ, svinlädertapeter, konstverk och förgyllningar som  glänste som på det finaste hotell. Även 2:a klass var elegant och sobert. 3:e klass var i enklaste utförande för att möjliggöra en billig överfärd. Klassindelningen behöll man under nästan hela mellankrigstiden, tills 2:a och 3:e klass ersattes av turistklass. Förstaklass och turistklass består än idag på världens kryssningsfartyg.

Svenska Amerikalinjen bildades 1915 i Göteborg. Det första fartyget döptes till Stockholm, det köptes begagnat från Holland Amerika Linien och hette då Potsdam. Trafiken började under brinnande världskrig, och var då inte bara ren nöjeskryssning för välbärgade. På den tiden fanns ett behov av passagerartrafik till New York i Nordamerika. Emigranttrafiken pågick fortfarande och många i Europa sökte sig ett bättre liv på andra sidan Atlanten. 

Freden kom och tiderna ändrades, emigranterna blev färre, men i gengäld tog turismen fart. Många som redan hade släktingar däröver ville åka och hälsa på i Amerika. Nöjeskryssningarna blev vanligare, och reklamen från den tiden lockar med färgsprakande bilder av kända turistmål: New York såklart med sin skyline och Frihetsgudinna, men även Medelhavet och Egypten med exotiska kameler och pyramider. Sydamerika blev i dubbel betydelse ett hett turistmål. Musikalfilmen med Fred Astaire och Ginger Rogers i "Flying Down to Rio" var säkert ett resultat av ökande turistströmmar och drömmar om heta nätter i avlägsna länder. 

Mellan 1915 och 1975, 60 år, seglade 10 Amerikabåtar under SAL:s rederiflagga. Efter ett par tre  decennier av hård konkurrens från flyget så har passagerarna hittat tillbaka till dagens  kryssningsfartyg  som  fått en renässans.

Men kommer det nånsin att finnas samma mondäna stil och "air", lika påkostade inredningar i mahogny och plysch, eller lika vackra och slanka skrov som i S.A.L:s Stockholm eller Kungsholm

På Sjöhistoriska kan du få se en glimt av guldåldern, i montern vid bibliotekets entré.

På Sjöfartsmuseet i Göteborg pågår just nu en stor utställning om Svenska Amerikalinjen: "Amerikafeber" heter den.

Länk till utställningen på Sjöfartsmuset i Göteborg (extern länk)