Nobel och världens första oljetanker
26 nov 2014
Idag är det Nobeldagen. Om man söker i museets databas så får man ganska många träffar på Nobel, men det handlar inte om Nobelpriset, dynamit eller ens om Alfred. Istället är det fartygsritningar som dyker upp. Och då ritningar till en väldigt speciell typ av fartyg, nämligen världens första oljetankers som bär fantasieggande namn som Zoroaster, Baku och Aga Dagascheff.
Immanuel Nobel (far till bland annat Alfred) drev en mekanisk verkstad i Ryssland. Han producerade bland annat minor för ryska försvaret. Företaget gick i konkurs, men sonen Ludvig Nobel stannade kvar och drev konkursboet vidare. Ludvig och hans bröder började investera i oljefälten på Krim och byggde upp en mycket framgångsrik verksamhet genom företaget Branobel.
Ludvig Nobel utvecklade för Branobels räkning världens första tankfartyg som fick namnet ZOROASTER. Fartyget byggdes på Motala verkstad i Norrköping och var specialkonstruerad för att transportera fotogen på Kaspiska havet. Tidigare hade fotogenet fraktats i tunnor. På ritningen kallas den för Petroleumångare. Senare byggdes en rad andra tankfartyg i Sverige för Branobels räkning.
Vid ryska revolutionenen avvecklade bröderna verksamheten i Baku och företaget förstatligades. Trots detta lyckades man sälja en del av bolaget till Standard Oil och det beräknas att 12 % av Nobelstiftelsens förmögenhet härstammar från Branobel. Och därmed finns det faktiskt en direkt koppling till Nobelpriset.
Zoroaster ligger idag som vrak utanför Baku och bildar tillsammans med flera andra fartyg en konstgjord oljeutvinningsö.