Många olika slags modeller
06 aug 2014
När man talar om Sjöhistoriskas samlingar och modeller tänker nog de flesta på skalenliga fartygsmodeller. Det är också det vi har flest av. Av våra drygt 1100 helmodeller är flera riktigt gamla. Som till exempel den vi benämner Ö 3. Det är en skrovmodell daterad till mitten av 1600-talet, en av världens äldsta fartygsmodeller. Kring såhär gamla modeller råder ofta lite ovisshet. Denna kan föreställa det engelska fartyget NASEBY sjösatt 1655. Möjligen är den tillverkat av självaste Francis Sheldon, engelsk skeppsbyggmästare som flyttade till Sverige samma år och blev skeppsbyggmästare för flottan.
Modell Ö 3 förmodligen av NASEBY
Men i samlingarna finns flera olika typer av modeller. Förutom helmodeller som är skalenliga finns också halvmodeller som är skalenliga. De kan sitt fästa på en oftast fernissad träplatta, men också hänga fritt.
Den senaste halvmodell vi samlade in föreställer FENJA. Nästan samtliga modeller visar styrbord sida. Det är nästan så jag vågar påstå alla, jag har faktiskt aldrig sett en halvmodell visande babord sida. FENJA byggdes 1944 på Finnboda varv som ett av fyra systerfartyg till minfartyget HMS ÄLVSNABBEN. Ovanligt med denna modell är att den är utförd i någon slags vaxad papp. Vi har ingen modell av det materialet sedan tidigare, alla andra är utförda i trä. Vi har över 500 halvmodeller. De äldre tjänade som byggritningar, med nu tillverkas till exempel många vackra fritidsbåtar i halvmodell som ren utsmyckning. Sammetslena och välfernissade.
Halvmodell av FENJA från 1944
Inte ovanligt är att plåtarna och deras numrering finns utmärkta då det handlar om stålfartyg, som Fenja. Träbåtar finns också i en spantvariant, endast spanthalvor sitter fästa mot träplattan.
Därtill finns akterskepps- och förskeppsmodeller.
Akterskeppsmodell av "36 Canon Fregatten Chapman År 1826"
och förskeppsmodell av korvetten Saga från 1878
Likaså finns Tavellmodeller. De är sällan proportionerligt återgiva. Inte sällan utförda av sjömän och ses kanske mer som sjömansarbeten än som regelrätta modeller. Men de är dekorativa, lekfulla och innehåller mycket att titta på.
En tavelmodell jag stötte på nyss i magasin och studerade lite närmare är den nedan. Den visar ett fullriggat skepp som seglar för babords halsar. Till höger seglar en segelkutter och till vänster ett hjulångfartyg.
Tavelmodell av fullriggare
Segelkuttern för om fullriggaren och hjulångaren akteröver
En betydligt modernare tavelmodell av
Gotlandslinjens NORD GOTLANDIA tillverkad 1999
Men alla modeller är inte modeller av fartyg! Det finns också mängder av kanon- och lavettmodeller, liksom modeller av olika kammarstycken och mekanismer, av däcksplan med en bit av en fartygssida och kanonport, modeller till tornvridningsanordning, av ankar med mera med mera.
Här uppordnar jag kanonmodeller som kom från modellkammaren i Stockholm 1922. Det är till exempel "12 tums bomb kanon i 1/10 af rätta storleken af General v. Feilitzens Construction". Eller "30-pund Canon gjuten vid Åker 1844 (1/6)". Till höger en modell av af Chapmans 12 - pund landstigningskanon. Lavetten är monterad på transportvagn.
Det finns också rekonstruktionsmodeller tillverkade i utbildningssyfte här på museet som tillförts samlingarna. Det är olika modeller som tillverkats till våra utställningar genom åren.
En rekostruktionsmodell av ett fiskarankare från Gotland med en inkilad kalksten
De olika typer av modeller jag nu berättat om är modeller i annan skala är originalet. Skalenliga eller inte. Men utöver alla dessa finns också flottans alla fastställda modeller av vapen, utrustning och beklädnad. Dem ska jag berätta om en annan gång!