Ångfartyget TESSIN förebilden och modellen
30 okt 2013
S/S TESSIN byggd 1877 på Lindholmens varv i Göteborg, trafik för ångbåtsbolaget Drottningholm-Fittja, Stockholm.
Jag har tidigare skrivit om ett modellbygge av skärgårdsångaren NORRTELJE och dess förebild. Tanken slog mig varför inte skriva om och visa bilder av en ångare till, men om en så kallad Mälarbåt. I mitten av 90-talet väcktes en tanke, Sjöhistoriska önskade fylla en lucka i samlingarna av modeller. Ingen renodlad modell fanns tidigare av just en Mälarbåt.
Valet blev då S/S TESSIN, mycket på grund av hyfsat bra ritningar i vårt arkiv. Sidovy och en linjeritning, dock ej någon spantruta. En sådan kunde jag få fram genom att mäta och rita just genom linjeritningen. Ett visst pyssel var det allt, men det löste sig till det bästa...
Här ses S/S TESSIN i sitt ursprungliga skick med bland annat ett så kallat suntält som skydd mot sol och regn. Senare år fick fartyget ett båtdäck/tak av korrugerad plåt.
Nu ska jag i ärlighetens namn nämna att de flesta ångbåtarna var lastdryga, ofta försedda med ett lastrum under stora fördäck med tanke på alla jordbruksprodukter som grönsaker, potatis, ärtor och frukt som odlades på öarna i denna långsträckta sjö. Ett strålande exempel är "bonnbåten", NYA SVARTSJÖLANDET, där en skeppare hade smeknamnet Potatis-Pelle. 1937 blev hon Waxholmsbåten Västan.
Modellvalet blev dock en ångare med uppgift att forsla turister till Drottningholm under många somrar, faktiskt ända fram till och med sommaren 1934!
En fantastiskt vacker sommarbåt. TESSIN skilde sig från sina Mälarsystrar med sitt öppna huvuddäck. Foto K. A. Ransell 1910-tal.
Här kommer några foton från modellbyggets gång:
Här kommer nytagna bilder av modellen av vår fotograf Anneli Karlsson:
Modellen är byggd i skala 1:80 och är cirka 42 cm lång. I maj 1997 stod den klar på mitt arbetsbord!
Den luftiga sommarbåten var för så många Stockholmare ett säkert sommartecken när hon startade sin trafik för säsongen. Foto från Stockholms Stadsmuseum.