Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Hur går det med renoveringen?

Blir det någon renovering inför Sankt Eriks 100 års jubileum?

Jag har fått flera frågor om hur det går med renoveringsplanerna/arbetet inför sommaren 2015, året då vår stolta isbrytare fyller 100 år. Flera har även frågat varför inget händer. Vi hade planerat att starta renoveringen med reparation/byte av styrhyttstaket uppe på bryggan nu i våras. Tyvärr blev det stoppat av olika anledningar och sedan dess har det inte hänt någonting överhuvudtaget.

 Nu pågår planeringen inför kommande verksamhetsår, VP-2014, och där hoppas jag att det avsätts tid och pengar för det kommande 100 års jubileet.

Det som har hänt och faktiskt pågår just nu är att vi reparerar och återställer området kring aktra tvärskeppsgången (på huvuddäck) efter en vattenskada som uppkommigt på grund av ett sönderfruset spygattrör.

blobid181.jpg

 Det är ett exempel på skada som måste åtgärdas omgående för att förhindra ytterligare följdskador ombord.

Den här gången hann vattenläckaget från spygatten resultera i både fuktskadade skott (med förstörd innergarnering) och sönderrötade durkar i både hytt, gång och förråd.

blobid182.jpg

Ovan ser du hur rötskadad durken var inne i hytten.

Nedan en bild från förrådet med dess mögliga durk.

 blobid183.jpg

Det är naturligtvis tråkigt när sådant här inträffar, men vi har lärt oss en del av detta och kommer säkerställa att det inte händer igen.

När Sankt Erik byggdes planerade man självklart för att hon skulle bryta is under vintrarna. För att kunna göra det var man tvungen att elda under pannorna. Sankt Erik var alltså varm under de vintrar hon var aktiv som isbrytare, men nu när hon ligger som museifartyg vid kaj blir uppvärmningen helt annorlunda. Nu måste hon värmas upp för att inte frysa sönder.

Spygattröret som frös sönder var just det som sitter i ytterskottet i den enda hytten på huvuddäck som saknar värme. Den hytten var varm och skön ändå när Sankt Erik var i drift, eftersom den är placerad närmast panntoppen på babords sida. Där har vi alltså förklaringen till att just den hytten saknade radiator (vattenburen värme) vilket övriga hytter har.

Vad har vi lärt oss av detta? 

Att vi måste montera in ett värmeelement i hytten för att undvika liknande problem i framtiden. Det samma gäller även förrådet som också har saknat uppvärmning och har ett liknande spygattrör i ytterskottet på babords sida.

Finngrundet

Inför öppnandet i maj reparerade och förbättrade vi även Finngrundets landgång som hade gått sönder under den gångna vintern. Det blev en del svetsande och en ny dolly som gör att landgången nu följer med i fartygets rörelser på ett bättre sätt, vilket minskar slitaget på landgången.

Vi monterade även ny täckplåt samt en ”hatt” på en av skorstenarna ombord då den hade blivigt frostsprängd och sönderrostad.

Finngrundet fick lite mer tid och omvårdnad än hon fått på ett par år och hon var riktigt fin till öppningshelgen i slutet på maj. Så här fin var hon fredagen den 24/5 då vi hade pub kväll nere på piren.

blobid184.jpg

Du ser den reparerade skorstenen med sin "China hatt" akter om fyren.

Framtiden

Nu är det snart oktober 2013, tiden rusar iväg och Sankt Eriks 100 års firande närmar sig med stormsteg. Sankt Erik överlämnades till Stockholms stad den 20 mars 1915. Jag hoppas att hon till sommaren 2015 kommer att vara i fint skick, det vi brukar kalla ”shipshape” (tidy and with everything in its correct place).

Text: Magnus Rydahl