Sjöhistoriska museet 75 år
28 maj 2013
Akterspegeln till Gustav III:s lustjakt Amphion, som var hans stabsfartyg under kriget mot Ryssland 1788-1790, har sedan museets öppnande den 28 maj 1938 synts i fonden när man träder in genom museets entré. (Fotograf Maria Ljunggren)
Det var samlingar från två museer om handelssjöfart respektive örlog som fick samsas i det då nya statliga museet. De fick varsin avdelning och varsin chef. Faktiskt så präglar den strukturen i viss mån fortfarande museet. Sedan länge har vi en annan organisation och en gemensam insamling av föremål och arkivalier, men fortfarande har vi ofta örlog på museets entréplan och utställningar om handelssjöfart en trappa upp. Skeppsbyggeriavdelningen som öppnade i början av 1960-talet i museets källarvåning revs så sent som i år.
Den stora händelsen under 1960-talet blev annars upptäckten av Vasa, och sedan dess har Sjöhistoriska och Vasa arbetat inom samma organisation, på olika vis under olika perioder. På 1970-talet gjordes en stor modern handelssjöfartsutställning på Sjöhistoriska. 1980-talet präglades för museets del mycket av arbete med det nuvarande Vasamuseet som invigdes 1990.
Museet har haft många stora tillfälliga utställningar. Jag minns Christofer Columbus - sjöfararen, där åtskilliga av Stockholms femteklassare under många år medverkade i rollspel om Columbus och hans tid. Vi berättade också om kolonialism och förtryck i Columbus spår. Jag minns den stora utställningen på 1990-talet om sjörövare som blev vår första med det ämnet. Då hade vi ett rollspel för fjärdeklassare om sjörövare på Östersjön under medeltiden som blev väldigt uppmärksammat av museipedagoger över hela Sverige. Jag minns en utställning om smuggling just när Sverige gick med i EU (med skolprogram om människosmuggling), emigranttrafiken över Atlanten, Flottans paviljong 1897, Slaget vid Svensksund 1790, Båtliv, och den stora utställningen Människor och båtar i Norden under Kulturhuvudstadsåret 1998. Barn har undan för undan fått en mer självklar plats på museet. Vårt andra barnrum/lekrum stod klart 1990 och används i högsta grad fortfarande. Tillfälliga skaparverkstäder har blivit permanenta.
År 1997 blev Marinmuseum i Karlskrona medlem av vår maritima familj och de tre museerna bildade 2003 Statens maritima museer. På Sjöhistoriska museet har vi under 2000-talet till exempel haft en utställning om Estoniakatastrofen, en utställning om marinmålarna Hägg och Sillen och en Tintinutställning. Vår nya stora basutställning om handelssjöfart heter Shipping & Shopping. Vår basutställning om örlog heter Klart skepp! Jag vill avsluta med att betona betydelsen av att analysera våra äldre samlingar på nya vis och jämföra dem med ny insamling och dokumentation. Ett exempel på det är vår nuvarande tatueringsutställning där vi hela tiden med genusperspektiv i fokus försöker tolka våra gamla tatueringssamlingar från 1930-talet och jämföra med tatuering av i dag!
Titanic 1987. Sjöhistoriska museet har haft tre utställningar om Titanic. Den första 1987 liksom den andra några år senare, rönte stor uppmärksamhet och gav många besökare.
Johnson Line. 1990 fyllde Johnson Line 100 år och vi firade med en stor utställning om företagets historia. Där fanns uppbyggda miljöer, till exempel ett lastrum, och en matsal från Margaret Johnson, ett fartyg byggt på Götaverken 1928. Skolprogrammet för sjätteklassare innebar att eleverna undersökte flera resväskor fyllda med kläder, brev och föremål. Genom att undersöka väskorna gissade de vad personerna sysslade med ombord och vilket slags liv de levde.
Frizon 2009. Frizon producerades när Stockholm var värd för Europride. Sjöhistoriska museet medverkade tillsammans med flera andra museer i utställningen Article one i Sjöhistoriskas museets Båthall 1. Sjöhistoriskas bidrag handlade om det sociala homolivet ombord på intendenturavdelningen på Svenska Amerika Liniens fartyg som kom att utgöra en frizon för homosexuella män. Utan manligt homoliv ombord hade inte den omtalade glamouren ombord på de här fartygen varit möjlig.