Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Utombordsmotor

Foto Susanna Allesson Nyberg

 

I museets motorsamling hänger en lite märklig motor som vi fick i gåva 1997. Den består av en ganska lång och något krökt propelleraxel, en elmotor och en kabel. Hos oss har den gått under benämningen "Elmotor, egen uppfinning att sätta i årklykan". Men inte nu längre. En kunnig man ringde nämligen upp mig och berättade följande spännande historia:

Detta stämmer inte alls, utan här har vi "världens äldsta bevarade utombordare". Totalt tillverkades ca 1000 st mellan åren 1895 och 1899 av Frank S. Allen, 136 Liberty street i New York. Han övertog denna uppfinning av en man som hette Salisbury. Det finns honom veterligen endast ytterligare 2 st dylika i världen; en Salisburymotor och möjligen ytterligare en Allenmotor. Fästet som ska sitta i båten saknas på vårt exemplar och elkabeln har nästan brustit i två delar.

27937

 

Den "riktiga" utombordmotorn uppfann Allen i februari 1905 och den kallades då för "The Allen portable electric propeller". Salisbury hade 1893 startat "Electric Launch and Navigation Company" (Elco) och sålde eldrivna båtar. Elco blev senare kända för sina 8-10 meters motorkryssare med bensinmotorer. Man tillverkade också ca 500 ubåtsjagare, 20 meter långa, under 1 år.  Elco uppgick efter andra världskrigets magra år tillsammans med Electric Boat Company i General Dynamics Corporation. Efter 38 år blev så Elco en egen verkssamhet igen år 1987 och är idag kända för sina fina kvalitetsbåtar och elektriska motorer. Man brukar säga att båtkonstruktionsbranschen är en av de mest konservativa. Jämför båtarna från 1893 med de som tillverkas idag på deras hemsidas galleri!

På gården Fredriksro i Nacka, där motorn kommer ifrån, arbetade Anders Zorns mamma några somrar. Eftersom han själv senare kom att tillbringa tid i USA kan det ha varit han som inhandlade denna motor omkring år 1900 som sedan hamnade på gården.