Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

En dag vid Högmarsö 1962

 Högmarsö varv. Foto Bo Palmquist

Ett fotografi från ca 1962 i Sjöhistoriskas fotoarkiv, fångad av Bo Palmquist, Stockholm. Bosse var och är sommarboende vid Stämmarsund på Blidö men här har han tagit motorbåten till Högmarsö varv, på denna tid ägt av Transportbolaget, kallat TB. De hade här ett pråmvarv men det kom i början av 1960-talet fungera som uppläggningsvarv för utrangerat tonnage. Sålunda ser vi längst till vänster det tomma skrovet av TB:s bogserbåt Hugin som lades upp under sjömansstrejken 1960, Något år senare skall den ha apterats till pråm genom att överbyggnad revs och maskineriet gick till skrot. Nästa båt i raden är Waxholmsbolagets mindre lyckade förvärv, det f.d. kust- och skärgårdsfartyget Albrektsund inhandlat för låg penning från Marstrands Rederi AB på Västkusten detta år. Motorn i fartyget hade dock den egenheten att den ofta tjuvstannade och skulle man lägga in back, var maskinisten tvungen att stänga av, lägga in backslaget och sedan sätt igång motorn igen. Inte så lyckat så fartyget lades raskt upp vid Högmarsö varv för att året därpå, minus motor, säljas till en privatperson för att bli ungdomslokal. Hamnade sedan utanför Fredhäll på Kungsholmen i Stockholm som verkstadslokal men sjönk, bärgades av Lodbrok och tippades av vid Frihamnen där fartyget brändes ur och skars ned till skrot. Mellanbåten är Östanå I som fortfarande finns kvar dock tämligen hårt renoverad men i trafik som utflykts- och restaurantbåt ofta till Vaxholm och längst till höger Waxholm III:an som efter att tjänat som flytande restaurant i Vaxholm renoverades och ombyggdes av nuvarande ägaren för att glida runt i Stockholms skärgård på den s.k. 1000 öars kryssning.

 

Text: Carl-Gunnar Olsson, fotointendent