Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Stiftelsen Svenska Seglarskolan

Glada elever vid Svenska Seglarskolan (Fo265090)

Vissa fotosamlingar ligger liksom och rycker i hyllan, redo att få sin historia berättad. Så var det med den stora samlingen fotografier som vi har från Stiftelsen Svenska Seglarskolan. Under ett par månader har vi fått hjälp med att skanna och registrera en stor del av dem och det har blivit tydligt att det handlar om en riktig fotoskatt!

”Ingen förnekar seglingens fysiskt fostrande och karaktärsdanande värde för det uppväxande släktet. Vikingasinnet, framåtanda och dådkraft, ordning och vakenhet, handlingskraft, beslutsamhet och vidgad blick – se där egenskaper, som frammanas och växa sig starka på havet. Det är för att skänka ungdomen dessa egenskaper, som Svenska Seglarskolan först och främst arbetar.” Citatet är hämtat från Svenska Seglarskolans årsbok 1935 och summerar verksamheten väl.

1927 startade kapten Gustaf Bernhardt en privat seglarskola i Karlskrona för sommarlovslediga pojkar. Undervisningen hölls på hans eget fartyg Gathenhielm, en 16 meter lång havskryssare. Seglarskolan fyllde en lucka efter den sommarsegling i Östersjön som Stiftelsen Abraham Rydberg hade bedrivit för pojkar under åren 1850-1927. Platserna på Gathenhielm var eftertraktade och Bernhardt bestämde sig för att starta en rikstäckande seglarskola. Med stöd från Flottan och Kustartilleriet, med bland annat lån av befäl och sakkunniga till sommarkurserna, bildades en stiftelse 1931.

Segling ombord på Gathenhielm (Fo2642889)

De elever som togs in var ynglingar i åldern 13-18 år från allmänna läroverken och folkskolorna. Utöver målsmans tillstånd behövde eleverna även ha fått högsta vitsord i uppförande och flit och minst godkänt betyg i gymnastik. Elevavgifterna var relativt höga. Bernhardt sökte dock aktivt intressenter och bidragsgivare för att utöka verksamheten och hålla nere avgifterna. Redan 1932 skänktes skonerten Vanadis till seglarskolan och fler elever kunde tas in.

Vanadis på slip på Örlogsvarvet i Karlskrona (Fo164020AB)

På Vanadis skulle de förberedande kurserna i farvattnet runt Karlskrona hållas, medan Gathenhielm främst var för långseglingarna. Utöver Gathenhielm och Vanadis hade skolan flera mindre pojkbåtar. De kommande åren införskaffades även slupar, jollar och motorbåtar. 1934 köptes skonaren Albatross.

Elevkurs i pojkbåtarna, konstruktör Tore Herlin (Fo265389)

Albatross för välfyllda segel (Fo164016AB)

Som far till fyra döttrar låg det Bernhardt varmt om hjärtat att även låta flickor segla stora båtar. 1933 hölls de första försökskurserna för flickor under kvinnlig ledning. Fru Birgit Bernhardt fungerade som flickchef. Till den första kursen antogs 16 flickor. Det slog väl ut och flickkurserna utökades för varje år.

De kommande åren fick Seglarskolan låna två ytterligare fartyg; den gamla skeppsgossebriggen Falken och R-jakten Allona för flickkursernas långseglingar.

Undervisning ombord på Falken (Fo265403)

Fokuserad segling på Allona (Fo265351)

1935 var den ketchriggade Kaparen färdigbyggd på varv i Landskrona. 1936 fick skolan kuttern Lova i gåva. Tillsammans med Gathenhielm företogs långseglingarna med Kaparen, Lova och Allona.

 

Arbete ombord på Kaparen (Fo157699)

Ansökningarna var många till elevplatserna, men årsböckerna skildrar viss svårighet med att få in dem i tid. Därför öppnades även möjligheten för utländska elever att söka till seglarskolan. Danska, engelska och finska elever, och dessutom en holländsk elev, togs emot 1935. Samma år började seglarskolan även vända sig till fler än till skolungdomar. De så kallade old boys- och young girls-kurserna riktade sig till vuxna som ville ut och segla under ett par veckor.

Det var under åren före Andra världskriget som Svenska Seglarskolan var som störst. Eleverna seglade till Polen, Holland, Estland och Danmark. Under sommaren 1939 ställdes den planerade kursen till Gdynia och tyska östersjökusten in på grund av de politiska orosmolnen. 1940 blev det ingen segling alls, men åren därpå fortsatte skolan, men då enbart i svenska vatten. Seglarskolans fartyg utökades med Kryssaren 1941. 1944 flyttades hela verksamheten från Karlskrona till Stockholm.

Kryssaren närmast, på avstånd Kaparen (Fo259494)

Det blev dock svårare att hålla igång skolan efter kriget. Flottan och Kustartilleriet kunde inte bistå med utrustning och personal, och donationerna blev mindre. Sista seglatsen genomfördes på Lova 1948. Stiftelsen finns fortfarande kvar, dock utan annan verksamhet än att den delar ut stipendier till ”ungdomars fostran på havet”.

En sista seglats ombord på Lova (Fo265314)

1987 skänkte Gustaf Bernhards döttrar arkivet efter Svenska seglarskolan till Sjöhistoriska museet­­. Mycket är bevarat och speglar väl seglarskolans historia. Årsböckerna finns bland annat i fullständig svit i biblioteket.

Svenska Seglarskolan gjorde reklam för sig både i dagstidningar och på biografer. I filmen från 1935 uppmärksammas särskilt flickkurserna och deltagarna skildras som ”en koloni moderna sjöjungfrur”.

Länkar:

http://www.filmarkivet.se/movies/flickor-pa-dack/ (extern länk)

Länk till Stiftelsen Svenska Seglarskolans bilder på digitaltmuseum.se (extern länk)