Modellverkstaden bygger en modell av S/S ETTAN Del 1
03 jun 2015
S/S ETTAN byggdes 1886 vid William Lindbergs Varfs AB och levererades till Nya Ångslups Aktiebolaget. Det finns en bra ritning i vårt arkiv och efter ett idogt letande i diverse böcker fann jag bland annat detta foto från Stockholms Stadsmuseum.
Ett utmärkt foto med många synliga detaljer. Ritningar i all ära, men bilder smäller också högt. Med tanke på att fartyget är så pass gammalt är det inte enkelt att hitta fotografier tagna innan diverse ombyggnationer. Denna bild är den bästa hittills och tagen någon gång mellan 1895 och 1900. Det kan man lista ut av fartygen och byggnaderna som syns.
För den vetgirige ses förutom ETTAN från vänster i bild S/S UPLAND, S/S ENKÖPING II, S/S ENGSÖ, S/S STRENGNES och systerfärjan S/S TVÅAN.
En karta som visar en hel del linjer över Riddarfjärden hittade jag i boken "Mälarbåtarna" som kom ut 1967.
Och så till ritningen, det viktigaste vid modellbyggen, 1886 års utförande. En helt öppen färja med endast kapell uppsatta vid sämre årstider. Om det hjälpte kan jag tycka är tveksamt.
Och varför vill jag bygga just "Ettan"? Jo, med tanke på hur dagens hamntrafik blomstrat upp med så kallade pendelturer i modern tid kan jag tycka att det borde vara på plats med när det en gång började långt innan till exempel Västerbron byggdes 1935 roddarmadammer med sina dalkullor fanns innan ångbåtarnas tillkomst. De flesta av nutidens människor tänker nog bara "Djurgårdsfärjan", men faktum är att dessa små färjor trafikerade nästan alla vatten i innerstaden.
På Riddarfjärden sågs färjorna pila mellan Norr- och Södermälarstrand samt Munkbron och Mälartorget till exempel. Jag går inte in på Saltsjösidan nu. Dessutom finns inget liknande flytetyg i våra modellsamlingar.
Avslutar för denna gång med en destinationsskylt som min dotter Sofia ritade i sin dator.
Återkommer med fler bloggar med uppgifter om S/S ETTAN och naturligtvis bilder från modellbygget!