Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Ingen T 121 SPICA vid museipiren i augusti

Det var planerat att torpedbåten T 121 SPICA skulle gästa museipiren från den 10 augusti och fram till kommande månadsskifte. Tyvärr kan inte Spica komma till oss på piren eftersom man inte har lyckats få ihop tillräkligt många passagerare för ombaseringen från Gålöbasen till museipiren.

T 121 Spica

Torpedbåten Spica byggdes som den första båten i en serie torpedbåtar med gasturbindrift. Hon kom att ge namn åt hela serien av de nya torpedbåtarna, den så kallade Spica-klassen.

Fartygstypen utgjorde inledningen till dagens ytattacksystem och flera nya vapen- och ledningssystem kunde införas tack vare elektronikens definitiva genombrott.

När Spica sjösattes vid Götaverken den 26 april 1966 var hon den första i en serie av torpedbåtar med den nya gasturbindriften, hon hade tre stycken Bristol-Perseus gasturbiner vilka levererade 12.750 hk och hon gjorde en fart av 40 knop.

Spica-klassen

Fartygen i Spica-klassen var 42,5 meter långa och hade en största bredd av 7,1 meter, djupgåendet var 2,6 meter och deplacementet 210 ton.

Krigsbesättningen var på 30 man, varav hälften värnpliktiga och hälften befäl.

 

Spica skiss

Gasturbindriften bidrog till att ge dessa fartyg deras typiska silhuett. Då gasturbinerna är placerade längst akterut medför det att brygga, styrhytt och stridsledningscentral ligger placerade nära fartygens stampningscentrum.

Det långa, fylliga förskeppet gav fartygen en lugnare gång i dåligt väder. Dessa fartyg var också de första i svenska flottan med täckt brygga. Skället till detta var dåtidens atombombshot och risken för radioaktivt nedfall, vilket också medförde att fartygen kunde tillslutas gastätt. Det var mycket ny teknik som fick sitt genombrott med de här fartygen!

Spica-klassen innebar en rad innovationer som ledde till att fartygstypen i många avseenden blev stilbildande, och det var inte enbart inom den svenska marinen!

T 121 Spica utrangerades från flottan den 1 november 1989 och ägs idag av "Stiftelsen T121 Spica - ett levande museifartyg" och sköts av medlemmarna i "Föreningen T121 Spica vänner".

Läs gärna mer på föreningens hemsida www.t121spica.se