Samlarna - Sjöhistoriskas blogg

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Matilda Elvira Forslund - kvinna ombord på ångfartyg

I vårt arkiv finns en liten sliten sjöfartsbok som har tillhört Matilda Elvira Forslund. I boken har någon klistrat in hennes dödsruna och där uppges att hon var den första kvinnan i Sverige som fick sjöfartsbok. Så kan mycket väl ha varit fallet. Hon fick sjöfartsbok nummer 1 utfärdad av sjömanshuset i Helsingborg år 1923. Forslund föddes år 1871 i Skön i Medelpad. Den första resa som finns noterad i sjöfartsboken gjorde hon 1924 som kokerska ombord på ångaren Nord från Helsingborg. Därefter gjorde hon resor mellan svenska och ”utrikes orter” tills hon gick i land vid 66 års ålder.

Matilda Elvira Forslunds sjöfartsbok


Troligtvis hade hon varit till sjöss också i yngre år och då utan sjöfartsbok. Kvinnor var nämligen oftast inte inskrivna i sjömanshus, så som männen måste vara, utan anställdes för det mesta av en hyrbas.  Inte förrän 1933 ändrades sjömanshusförordningen så att också kvinnor till sjöss måste inskrivas på sjömanshus för att därmed ha rätt till pension. 
1920- och 30-talen är mycket viktiga för svenska kvinnor eftersom positionerna flyttades fram under hård politisk och facklig kamp. 1921 fick vi allmän rösträtt. Från 1923 har både gifta och ogifta kvinnor samma rätt att inneha statlig tjänst som män hade haft sedan 1809. Motståndet och bakslagen var dock många och det gäller också för kvinnor till sjöss. I Sverige arbetade kvinnor ombord på ångfartygen som restauratriser, kokerskor, uppasserskor och städerskor. Kvinnorna fick lägre löner och kom därför att upplevas som ett hot av männen som arbetade ombord. Det här var en tid av arbetslöshet, rationaliseringar och stark konkurrens om jobben.  Kvinnor ombord förtalades och det var faktiskt nära att kvinnliga sjömän förbjöds i Sverige genom lagstiftning! Mycket på grund av det förslaget bildade kvinnorna en egen förening som arbetade framgångsrikt och lyckades stoppa förslaget. (Föreningen fanns fram till 1932 när den gick upp i Sjöfolksförbundet).

År 1983 fick Sjöhistoriskas arkiv en kopia av Forslunds sjöfartsbok i gåva. År 2010 fick vi den i original, skänkt av ett barnbarnsbarn. Givaren berättade att ”Elvira var aldrig gift och ville inte kännas vid att hon hade barn, min farmor uppfostrades av en moster, men när jag och min familj besökte henne tyckte hon att det var roligt”.  I Elviras dödsruna får vi veta att ”hon efter sitt växlingsrika liv bosatte sig i sin hemsocken, närmare bestämt i Valknytt i en stuga, som hon själv ritat och låtit uppföra. Snyggt, propert och välstädat hade alltid den gamla omkring sig”. Elvira dog 1968. Under 1960-talet fick sjömansskolorna  i Sverige sina första kvinnliga elever. Agneta Hansson var en sensation när hon började på sjömansskolan i Kalmar 1961. Hon arbetade sedan som jungman, men svårigheterna för en kvinna att få arbete till sjöss gjorde att hon gick i land efter två resor.  Fast hon fick många efterföljare! Både Matilda Elvira Forslund och Agneta Hansson var pionjärer. Strukturerna är starka men i dag finns det kvinnor som arbetar på däck, i maskin och i intendenturen.